Otsikko
Kysyisin sellaista asiaa että onko suomen maaperästä löytyvällä kiiltävällä valkoisella / valkokuultavalla kiviaineella, jota löytyy joskus esimerkiksi…

Kysytty

Kysyisin sellaista asiaa että onko suomen maaperästä löytyvällä kiiltävällä valkoisella / valkokuultavalla kiviaineella, jota löytyy joskus esimerkiksi graniitin seasta pieniä paloja, samoja fysikaalisia ominaisuuksia mitä ns. oikeilla kristalleilla, esim. värähtely. Onko se siis myös kristallia.

Vastaus

Vastattu

Kristalli eli kristallilasi on määritelmältään lasia, johon on piioksidin eli kvartsin lisäksi lisätty lyijymonoksidia. Graniitti puolestaan koostuu punertavasta tai harmaasta maasälvästä, kvartsista ja kiilteestä. Graniitista löytyy siis samoja mineraaleja, mutta mainitsemasi kiviaines ei ole määritelmän mukaan kristallia. Lisätietoa aiheesta löydät esim. kirjoista Virkkunen: Suomen kivet sekä Taipale: Kivet : etsijän ja keräilijän opas.