Kyselisin minkä kokoiseksi pusukala kasvaa, minkä kokoisen akvaarion se tarvitsee (riittääkö 120 litraa), millaisessa pHoossa pusukala elää, minkä…

Kysytty

Kyselisin minkä kokoiseksi pusukala kasvaa, minkä kokoisen
akvaarion se tarvitsee (riittääkö 120 litraa), millaisessa
pHoossa pusukala elää, minkä lämpöisessä vedessä se elää ja
mikä pitäisi olla veden laadun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pusukala, tieteelliseltä nimeltään Helostoma temmincki, voi kasvaa akvaariossa 20 cm:n mittaiseksi, jos elää saa. Luonnon olosuhteissa se voi kasvaa vielä suuremmaksi. Ihmisen silmissä ystävällisen näköinen pussailu, josta laji on nimensä saanut, on koiraiden välistä aggressiivista käytöstä ja pienessä akvaariossa voi käydä niin, että hallitseva yksilö nutuuttaa arvoasteikossa alempansa perusteellisesti, jopa kuoliaaksi asti. 120-litrainen akvaario taitaa olla liian pieni. Lisää tietoa pusukalasta ja sen vaatimista olosuhteista akvaariossa löydät esim. Liisa Sarakonnun veppisivuilta:
http://www.hut.fi/~lsarakon/lajit/pusukala.html Sivuilla kerrotaan akvaarion ja veden vaatimukset: pH 6.5-8.0, lämpötila 24-28 astetta, pehmeä vesi. Akvaarion minimikoko isolle yksilölle 200 l.

Akvaarion Oskarin WWW-sivuilla on paljon hyödyllistä tietoa akvaariokalojen hankkimisesta ja akvaarion hoidosta yleensä:
http://www.dlc.fi/~jarvij/suomi/index.htm .

Sinun kannattaa myös tutustua akvaariokirjoihin, joita löytyy kirjastosta useita, mm. Markku Varjon Akvaariomaailma; monissa niistä kerrotaan myös pusukalasta.