Kyseessä on vanha koululaulu,jota äitini on laulanut kansakoulussa 30-luvulla.Sitä äiti lauloi myös meille lapsille.Nyt laulu tuli mieleen,mutta sen nimi ja…

Kysytty

Kyseessä on vanha koululaulu,jota äitini on laulanut kansakoulussa 30-luvulla.Sitä äiti lauloi myös meille lapsille.Nyt laulu tuli mieleen,mutta sen nimi ja alkusanat " puuttuvat"!Tämmöisiä säkeitä muistui:..laskut,kun laskee ja läksyt,kun lukee,silloin se koulussa luistaa!Kiitokset saapi ken korvat ja kasvot,kynnetkin siistiä muistaa!Ken taas on laiska koulutöissä-kuule,kerron mä moista - murheisin mielin katsella saapi, nollia vihkoloista. Laulun sävel kyllä pyörii mielessä,mutta sanoista puutetta!Äitini tosin epäilee,olisiko ko laulu hänen opettajansa tekemä ja täten ei löytyisi mistään?Olemme etsineet sitä netistä ja kirjastosta.Toivotaan, että löytyisi vastaus "korvamatoomme"!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu on nimeltään "Koulutyttö", ja se sisältyy Kaarina Korpin kirjaan "Laulu- ja laululeikkikirja : kouluja ja lastentarhoja varten". Laulu alkaa: "Syksyllä kulkevi koulutyttö kouluhun ilomiellä". Toinen säkeistö alkaa: "Laskut jos laskee ja läksyt lukee, silloin ne koulussa luistaa". Kirjan laulut on säveltänyt Armas Nyman. Sanoittajaa ei erikseen mainita, joten ilmeisesti Kaarina Korppi on ne sanoittanut. Kirjassa on lauluihin sanat ja nuotit (melodianuotinnos tai kuten tästä laulusta melodianuotinnos ja piano- tai harmonisäestys) ja joihinkin lauluihin myös leikkiohjeet. Kirjan 1. painos on ilmestynyt vuonna 1933 ja 2. painos 1947. Kirjan on kustantanut Karisto.