Kuuluuko puuttua kanssaihmisten huonoon käytökseen esim kaupan kassalla? Pitääkö "ojentaa aikuisia ihmisi Iä"?

Kysytty

Hei. Kuuluuko puuttua kanssaihmisten huonoon käytökseen esim kaupan kassalla? Pitääkö "ojentaa aikuisia ihmisi
Iä"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
tämä on vaikea kysymys. Yritin etsiä tietoa tai mielipidettä, miten esim. asiantuntijat suhtautuvat tähän, mutta löysin tietoa puuttumisesta lasten tai nuorten käytökseen tai huonoon käytökseen työpaikalla, mutta en julkisella paikalla. Olisi tietysti toivottavaa, että käyttäytyisimme kaikki julkisella paikalla ystävällisesti ja kohteliaasti toisia ihmisä kohtaan.
Itse ajattelen, että voi puuttua, jos näkee huonoa käytöstä esim. juuri kaupan kassalla, mutta se on jokaisen omassa päätösvallassa. Puuttuessaankin pitäisi muistaa ystävällisyys ja myös tämän toisen osapuolen kunnioitus, vaikka hän ei itse näin käyttäyisikään. Kovin kiihtynyt ihminen saattaa kokea puuttumisen itseä uhkaavana, mutta ehkä hän rauhoituttuaan ajattelee asiaa uudelleen. Toisaalta puuttuminen voisi rohkaista muitakin toimimaan vastaanlaisessa tilanteessa.