Kuulin yhestä Youtube videosta Götz von Berlichingenin tarinan ja nyt minua alkoi kiinostaa. Kuinka vanha keksintö raaja-proteesi on?

Kysytty

Kuulin yhestä Youtube videosta Götz von Berlichingenin tarinan ja nyt minua alkoi kiinostaa. Kuinka vanha keksintö raaja-proteesi on? Ennen tätä tarinaa en arvannut että sellaisia olisi käytettö näin vanhoina aikoina.

Vastaus

Vastattu

Arkeologissa tutkimuksissa on löydetty raajaproteeseja jo ennen ajalaskumme alkua - varhaisimpia raajaproteeseja ovat egyptiläisen jalosukuisen naisen varvasproteesi 950710 eaa ja Rooman aikainen alaraajaproteesi 2000 vuoden takaa. Ensimmäinen dokumentoitu proteesin käytön esimerkki on Puunilaissodassa 218-210 eaa kätensä menettäneestä roomalaisesta kenraalista Marcus Sergiuksesta, joka pystyi proteesin avulla jatkamaan sotapalvelustaan ja käyttämään kilpeään. Proteesit olivat näihin aikoihin tehty puusta ja tarkoituksena tuomaan tukea tai korvaamaan puuttuva raajan muoto toiminnallisuuden sijaan.

Proteesin tekniikan kehitys on kuitenkin varhaisista maininnoistaan ollut hidasta, sillä keskiaikaisetkaan proteesit eivät juurikaan eronneet tuhat vuotta aikaisemmista vastineistaan. Proteesien kehitys lähti vauhtiin vasta, kun amputaatiokirurgia alkoi kehittyä 1500-luvulla Ambroise Parén kehitellessä maineikkaan verisuonisidontatekniikkansa. Parén kehittelyn ansiosta proteeseihin tulivat ensimmäistä kertaa liikkuvat nivelet esimerkiksi polveen tai sormiin. Sotateknologian kehitys on ollut myös vaikuttamassa sekä amputaatiotapoihin että proteeseihin.

Proteesitekniikan kehitys jatkui kuitenkin hitaana vielä toiseen maailmansotaan asti. Ensimmäinen sähkökäyttöinen proteesi kehitettiin Saksassa 1920-luvulla, ja vasta toisen maailmansodan jälkeen eri yliopistot alkoivat toden todella kehittää proteesitekniikkaa käyttökelpoisemmaksi.

Modernit proteesit hyödyntävät edelleen vanhaa tekniikkaa, mutta myös robottiproteesit ovat nousseet yhdeksi vaihtoehdoksi sen kyetessä palauttamaan muun muassa luonnollinen askellus. Myös puu on korvautunut muovilla ja muilla materiaaleilla riippuen siitä, mihin proteesia on tarkoitus käyttää.

Lähteet: Puujaloista robottiraajoihin - Rajaaproteesit ennen ja nyt (Sarja, Arto 2020) - https://www.theseus.fi/handle/10024/268062

Alaraajaprotetiikan historia ja kehitys (Koskinen, Matilda ja Heino, Sami, 2020) - https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/347780/alaraajaoppari.pdf…
Molemmissa on löydettävissä lähdeluettelot, joissa on lisää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.