Otsikko
Kun Koivisto kuoli niin julkisuudessa oli ohje että liputetaan ja lippuja näki puolitankossa . Nyt kun Ahtisaari kuoli niin tollaista ohjetta ei tullut eikä…

Kysytty

Kun Koivisto kuoli niin julkisuudessa oli ohje että liputetaan ja lippuja näki puolitankossa . Nyt kun Ahtisaari kuoli niin tollaista ohjetta ei tullut eikä kukaan liputtanut . Mikä on virallinen ohje liputetaanko Presidentin kuolinpäivänä vai ei ??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liputusohjeen mukaan suruliputuksella osoitetaan yleensä yksityistä surua. Kansallisen merkkihenkilön tai jonkin suuronnettomuuden yhteydessä sisäministeriö voi kuitenkin suosittaa yleistä suruliputusta.

Suomen laissa  on luoteltu päivät, jolloin valtion virastossa ja laitoksissa liputetaan. Lisäksi laissa todetaan, että  "Asianomainen ministeriö saa erityistapauksissa määrätä valtion virastojen ja laitosten liputuksesta koko maassa tai yksittäisillä paikkakunnilla muulloin kuin virallisina liputuspäivinä".

Vuonna 2017 sisäministeriö julkaisi tiedotteen, jokä määräsi valtion virastot ja laitokset liputtamaan presidentti Koiviston kuolemaa seuraavana päivänä 13.5.2017. Samassa tiedotteessa toivottiin koko maan yhtyvän liputukseen. Valtioneuvoston kanslia suositti yleistä suruliputusta myös Mauno Koiviston hautajaispäivänä 24.5.2023. Martti Ahtisaaren kuolinpäivänä ei julkaistu suruliputusta koskevaa tiedotetta vaikka Presidentinlinnassa, Valtioneuvoston linnassassa ja Ulkoministeriössä olikin suruliputus. Hänen hautajaispäivänään 10.11. koko maan toivotaan kuitenkin yhtyvän suruliputukseen. Valtioneuvoston kanslia julkaisi asiaa koskevan tiedotteen.

Vastaus on siis se, että presidentin kuolin- ja hautajaispäivä ei ole automaattisesti yleinen suruliputuspäivä, mutta siitä voi tulla, jos ministeriössä niin päätetään.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ahtisaaren siunauspäivän suruliputuksen kellonajat pitäisi myös saada tietää.