Otsikko
Kun ihminen kuolee niin sanotaan tilaa mononen. Mistä sanonta juontuu?

Kysytty

Kun ihminen kuolee niin sanotaan tilaa mononen. Mistä sanonta juontuu?

Vastaus

Vastattu

Monosella tarkoitetaan tässä hautaustoimistoa. Nimi on sanonnassa peräisin varmastikin Helsingin Kruununhaassa osoitteessa Liisankatu 25 sijainneesta Mikko Monosen ruumisarkkuliikkeestä eli hautaustoimistosta.

Mikko Monosen vuonna 1918 perustettu hautaustoimisto tuli 1960-luvulla tunnetuksi koko kansan keskuudessa Muksut-yhtyeen laulusta Liisankadulla. Laulu alkaa sanoilla ”Liisankadulla, samassa talossa kuin Mikko Monosen ruumisarkkuliike, on mun kotini, vessa, vesiposti, keittokomero ja huone.”  Tapio Lipponen sävelsi laulun Pentti Saarikosken sanoihin.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/laulusta-tuttu-hautaustoimisto

0 ääntä

Kommentit

Artikkelista käy ilmi se mitä minäkin radiota kuunnelleena muistan: Laulun sanoissa hautaustoimiston nimi oli muutettu toiseksi, mutta ainakin helsinkiläiset ja muutkin Kruununhaassa käyneet tiesivät mitä tarkoitetaan. Sittemmin lauluun on vaihdettu Monosen nimi, joka oli ollut jo alkuperäisessä runossa mutta ei ensimmäisessä äänitteessä.

Monosen autot eivät ole jääneet historiaan.
"PRESIDENTTI Ahtisaaren arkku siirretään hautaustoimisto Mikko Monosen saattoautoon tuomiokirkon edessä." HS 8.11.2023, päivitetty 13.11.2023

K.J. Ståhlbergin hautajaiset 29.9.1952 - - arkku asetettiin Monosen hautaustoimiston autoon, ja kulkueen kuvaa hallitsi ylioppilaskorporaatioiden lippulinna.
Iltalehti 17.5.2017

Mikko Monosen hautaustoimisto on edelleen olemassa, sekä Liisankadulla että kolmessa muussa toimipisteessä (mm. Itiksessä).

...ja laulussahan oli Matti Makkosen ruumisarkkuliike....