Otsikko
Kuinka ulkomaan (ja kotimaankin) päivärahat määritellään? Lista löytyy toki aina verottajan sivuilta, mutta millaisella kaavalla noihin euromääriin päädytään…

Kysytty

Kuinka ulkomaan (ja kotimaankin) päivärahat määritellään? Lista löytyy toki aina verottajan sivuilta, mutta millaisella kaavalla noihin euromääriin päädytään. Esim. Angolan ulkomaan päiväraha on 95 € ja naapurimaan Namibian päiväraha onkin 34 €, Venezuelassa 90 € ja Kolumbia 50 €. Onko olemassa joku "ruokakori" tai ravintolasyömisen keskiarvo, jonka mukaan näihin lukuihin päädytään. Ainakin verottajan ohjeen mukaan päivärahalla korvataan nimenomaan korkeampia ruokailukustannuksia matkalla, kuljetukset ja majoituksethan yleisesti maksaa työnantaja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taloustaito.fi kertoo aiheesta: "Kustannustiedot eri maiden ravintolahinnoista kerää ja välittää valtiovarainministeriölle nykyisin ECA International, joka tuottaa mm. elinkustannustietoja kansainvälisesti.
Suomen ulkomaanpäivärahojen taso määräytyy maittain ravintoloiden aamiaisen, lounaan ja päivällisen yhteenlaskettujen hintatietojen mukaan. Käytännössä suurin osa päivärahakustannuksista yltää ECA:n välittämien kolmen tähden ravintolahintojen tasolle.
Päivärahan korvaustasossa on myös sellainen erikoisuus, että siinä pyritään lisäksi ottamaan huomioon, millainen on maan hygieniataso."
https://www.taloustaito.fi/Tyo-palkka/Kuka-paattaa-ulkomaan-paivarahast…

Tuloverolain 73 § säätää verovapaiden korvausten perusteista ja määristä. Pykälän mukaan verohallinto antaa vuosittain etukäteen tarkemmat määräykset verovapaiden matkakustannusten korvausten perusteista ja määristä varattuaan kulukorvausasiain neuvottelukunnalle tilaisuuden tulla kuulluksi asiassa. Tarkemmat säännökset neuvottelukunnasta annetaan valtioneuvoston asetuksella.

Edelleen kyseessä olevassa pykälässä todetaan: ”Verohallinto vahvistaa työnantajalta työmatkasta saadun verovapaan päivärahan ja ateriakorvauksen määrän käyttäen perusteena Valtion työmarkkinalaitoksen laskemaa matkakustannusten yhteismäärää. Kotimaan päivärahaa määrättäessä tästä yhteismäärästä vähennetään säästyneiden elantokustannusten osuutena 15 prosenttia. Näin laskettu määrä vähennetään matkakustannusten yhteismäärästä myös ulkomaan päivärahojen määriä vahvistettaessa.”
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921535#L4P73

Verohallinnon päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2016
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Ennakkoperinta/Verohall…