Kuinka suuri osa henkilöistä, joilla on Asperger, käyvät armeijan? Olen nimittäin miettinyt sitä, että miten he, joilla se on ollut mutta joilla sitä ei ole…

Kysytty

Kuinka suuri osa henkilöistä, joilla on Asperger, käyvät armeijan? Olen nimittäin miettinyt sitä, että miten he, joilla se on ollut mutta joilla sitä ei ole silloin tai koko elämän aikana diagnosoitu, ovat selvinneet siitä? Kaverini sanoi minulle, kun olen ihmetellyt sitä, että miten isäni pystyi sen käymään, vaikka hänelläkin se hyvin varmasti oli, että tämä tapahtui vuosikymmeniä sitten ja ajat ovat muuttuneet ja nykyään armeijassa pitää ajaa autoa ja näin pystyä havainnoimaan monia asioita yhtä aikaa ja motorinen kömpelyys voi johtaa siihen, että henkilö kaatuu ase kädessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asperger ei ole suora este palveluksen suorittamiselle. Sotilaslääketieteen keskuksen koulutusmateriaaleista käy ilmi että Aspergerin oireyhtymä ja muut autismikirjon oireyhtymät sijoitetaan lähes aina C-luokkaan. Esimerkiksi varusmiespalveluksen aikana E-luokkaan neuropsykiatrisilla diagnooseilla siirtyneistä vain 1-10% suorittaa myöhemmin varusmiespalveluksen normaalisti loppuun. Kuitenkin, motivaation ollessa kova ja oireiden lieviä, B- ja jopa A-luokka ovat mahdollisia.

Lähteitä: