Kuinka saa Uudelleen-syntyä Raamatun mukaan?

Kysytty

Kuinka saa Uudelleen-syntyä Raamatun mukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuskoordinaattori Jussi Sohlberg kirjoittaa aiheesta Kirkonkello-verkkojulkaisussa. Julkaisun mukaan näkemykselle jälleensyntymisestä ei uskontohistorian valossa  löydy vankkaa tukea. Koko julkaisun voi lukea alla olevasta linkistä:

https://www.kirkonkello.fi/jalleensyntymisoppi-ja-kristinusko/

Tässä vielä lisävastaus, jonka sain Kirkon viestinnästä:

Kysymys uudestisyntymisestä on laaja teologinen kysymys. Siinä korostuu kasteen merkitys ihmisen elämässä. Raamatun mukaan kasteessa toimii Jumalan Pyhä Henki, joka lahjoittaa uskon ja synnyttää uuden elämän. Paavali kirjoittaa kirjeessä Tiitukselle: ”Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. (Tiit. 3:4-5)   Uudestisyntymisestä voi lukea lisää myös Katekismuksen kasteesta kertovista kohdista.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Luulisin, että kysyjä tässä tarkoittaa jälleensyntymisen sijasta uudestisyntymistä. Raamatun mukainen uudestisyntyminen tarkoittaa uutta elämää Kristuksen kanssa. Ei ole siis kyse kuolemanjälkeisestä syntymisestä vaan elämän aikana alkavasta uudesta elämästä, syntymisestä Jumalan perheeseen. Tästä voi lukea esimerkiksi Johanneksen evankeliumista.
"Nikodemos kysyi: »Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?
Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: ’Teidän täytyy syntyä uudesti.’ Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.»"
Joh. 3:4-8.
Raamatun mukainen uudestisyntyminen on siis hengellinen syntymä ja se on yksinkertaista saavuttaa. Ihminen syntyy uudesti, kun hän avaa sydämensä Kristukselle, hyväksyy Kristuksen syntiensä sovittajaksi, antautuu hänelle. Sen voi tehdä täysin omin sanoin ja omalla persoonallisella tyylillä, mutta jos tuntuu epävarmalta, voi mennä johonkin kristilliseen seurakuntaan ja jutella jonkun jo uudestisyntyneen ihmisen kanssa.