Otsikko
Kuinka monta villaa oli 1800-luvun lopussa Kallion ja Harjun alueilla?

Kysytty

Kuinka monta villaa oli 1800-luvun lopussa Kallion ja Harjun alueilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kallion linjojen ja Siltasaaren asemakaava valmistuivat 1890-luvulla. Muualle Kallioon vahvistettiin asemakaava 1901. Rakennukset olivat pääasiassa kaksikerroksisia puutaloja ja -kortteleita. Siltasaaren kivisten kerrostalojen rakentaminen alkoi 1900-luvun alkuvuosina.
http://kaupunginosat.net/kallio

Kallion kaupunginosan huvilakausi alkoi 1820-luvulla Siltasaaren läntisimmästä osasta, Saarniemestä ja jatkui 1920-luvun lopulle asti Hämeentien puulaakivillojen muodossa. Siltasaaren läntisimmän osan Saarniemen alueelta ensimmäisiä huvilatontteja alettiin vuokrata 1820-luvulla. Lisäksi kaupunki alkoi vuokrata 1880-luvulla Eläintarhasta huvilatontteja. Parissa vuosikymmenessä tonteille nousi 15 huvilaa. Villat olivat herrasväen käytössä.
Kallion Suruttomain villat rakennettiin alueen kallioille vuosina 1875-1909. Arviolta huviloita oli 31.
Suruttomain vuokra-alue ulottui pitkin Hämeentietä Helsinginkadun kulmaan asti. Osana sitä olivat ns. puulaakivillat. Ne sijoittuivat Hämeentielle 44-52 kortteleihin. Villat valmistuivat 1873-76. Kaupungin kirjoissa Hämeentien puulaakivillat laskettiin yhdeksi isoksi taloksi ja niissä oli yhteensä parisataa asuntoa.

Nenonen, Kaija - Toppari, Kirsti: Herrasväen ja työläisten kaupunki, Helsingin vanhoja kortteleita 2