Koska Ohtomäki on muuttunut muotoon Otanmäki . 1939 on haettu kokkia kaivostutkimusryhmälle Otanmäkeen, se on vanhin merkintä jonka olen itse löytänyt…

Kysytty

Hei. Koska Ohtomäki on muuttunut muotoon Otanmäki . 1939 on haettu kokkia kaivostutkimusryhmälle Otanmäkeen, se on vanhin merkintä jonka olen itse löytänyt. Otanmäen kaivos Kajaanissa

Vastaus

Vastattu

Hei!

Vuonna 1866-1873 laaditussa Karta öfver Finland -kartastossa, kuten myös 1920-luvulla ja vielä 1940-luvullakin painetussa kartassa nimenä on Ohtamäki. Myös malmion löytämisestä kertovassa uutisoinnissa Kainuun Sanomissa käytetään johdonmukaisesti nimeä Ohtamäki ainakin vielä elokuussa 1939. Lokakuussa 1939, kun Kainuun Sanomat kyselee rautatien rakentamisesta Oulujärven eteläpuolitse käytetään lehdessä kuitenkin termejä Otamäki ja Otanmäki.

Vuonna 1944 painetussa Tie- ja vesirakennushallituksen kertomus sen johdonalaisista töistä vuonna 1939 (https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/161823/xtvr_193900_1944_dig.pdf?sequence=1&isAllowed=y), rakennetaan tietä välille Vuottolahti - Otanmäki.

Uutisista ja muista lähteistä tuleekin sellainen vaikutelma, että paikalliset ovat käyttäneet nimeä Ohtamäki ja Otanmäki on malmiota tutkineiden henkilöiden muunnos nimestä, Ohta -> Otsa -> Otsan -> Otan, joka on sittemmin vakiintunut viralliseksi nimeksi.

Jotta asia ei olisi ihan niin yksioikoinen, nimi Otanmäki löytyy jo teoksesta Statistisk teckning af storfurstendömet Finland. Förra delen / af Gabriel Rein,  vuodelta 1853(https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1911751?term=Otanm%C3%A4ki&page=32). Onko kyseessä sama mäki, on kuitenkin epäselvää. Melko läheltä löytyy vielä nykypäivänkin kartasta toinenkin Ohtamäki (https://beta.paikkatietoalusta.fi/tietokortit/nimisto/paikka/10420201), joka voi myös sekoittaa tilannetta.