Koronamallinnuksissa spekuloidaan että virus tarttuu 30 40 tai 60 prosenttiin väestöstä. Mihin perustuu oletus että se ei tartu kaikkiin?

Kysytty

Koronamallinnuksissa spekuloidaan että virus tarttuu 30 40 tai 60 prosenttiin väestöstä. Mihin perustuu oletus että se ei tartu kaikkiin?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiitos ajankohtaisesta ja monia askarruttavasta kysymyksestäsi. Olemme yrittäneet etsiä luotettavaa tietoa mm. ottamalla yhteyttä THL:ään,

mutta valitettavasti he ovat tällä hetkellä niin kiireisiä, etteivät pysty vastaamaan kaikkiin kysymyksiin yksityiskohtaisesti. Monista lukemistamme

lähteistä selviää, että iän myötä immuunijärjestelmän toiminta heikkenee.

Sairastumisherkkyydessä on myös yksilöllisiä eroja. Tähän mennessä lapset ovat sairastuneet covid-19-virukseen aikuisia vähemmän. Syytä tähän ei vielä

tiedetä. Perimä ja geenit voivat vaikuttaa vastustuskyvyn muodostumiseen. Julkisuudessa on spekuloitu myös veriryhmien vaikutuksesta vastustuskykyyn. Kehoitamme katsomaan THL:n sivustoa: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

jossa on ajantasaista ja asiantuntevaa tietoa.