Kirjastokokoelmien aineisto näkövammaisille, näkö- ja kuulovammaisille, mistä hankitaan? Myös sokeiden aineistot.

Kysytty

Kirjastokokoelmien aineisto näkövammaisille, näkö- ja kuulovammaisille, mistä hankitaan? Myös sokeiden aineistot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Celia - Näkövammaisten kirjaston palvelut on tarkoitettu näkövammaisille ja muille lukemisesteisille. Celian kokoelmissa on kaunokirjallisuutta ja yleistä tietokirjallisuutta äänikirjoina, pistekirjoina ja elektronisina kirjoina. Lapsille on lisäksi koskettelukirjoja ja luetaan yhdessä -kirjoja.

Celian asiakkaaksi voi ilmoittautua soittamalla ti-to klo 12-15 numeroon (09)22952210. Asiakkuus edellyttää terveydenhuollon asiantuntijan (esim. lääkäri, kotisairaanhoitaja) lausuntoa lukemisesteestä. Lausuntoa ei kuitenkaan tarvita, jos henkilö on Näkövammaisten Keskusliiton alueyhdistyksen jäsen. Heikentyneen näkökyvyn lisäksi lukemisesteitä voivat olla esim. afasia, kehitysvamma, ms-tauti, reuma tai lukivaikeus.

Ilmoittautumisen yhteydessä asiakas liittyy haluamiinsa palveluihin, hän voi esim. saada kuukausittain äänikirjoja valitsemistaan aihepiireistä Celian kirjakerhopalveluista tai liittyä Celianet-verkkopalvelun käyttäjäksi.
Lainattu aineisto toimitetaan asiakkaalle postitse maksutta. E-kirjat asiakas lataa verkosta tietokoneelle. Äänikirjoja voi lainata myös oman lähikirjaston kautta.

Celian oppimateriaalipalvelut tuottaa oppikirjoja tilauksesta näkövammaisille koululaisille ja opiskelijoille.
Oppikirjat ovat maksullisia (peruskoulu ja toinen aste) tai lainattavia (korkea-aste). Opiskelijat, joilla on lukivaikeus, voivat ostaa tai lainata oppikirjoja olemassa olevasta kokoelmasta.
Oppimateriaalien osalta tiedustelut arkipäivinä klo 11-15 p. (09)22952260.

Lisää tietoa Celian palveluista saa kirjaston kotisivuilta www.celialib.fi. Celia-kirjasto sijaitsee Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiriksessä Helsingin Itäkeskuksessa. Kirjaston puh. (09)229521 (vaihde).