Kirjastoissa on kierrätyshylly, johon voi jättää ja josta voi ottaa kiertoon tarkoitetun kirjan. Nyt kuitenkin ainakin Helsingin keskustan alueella on…

Kysytty

Kirjastoissa on kierrätyshylly, johon voi jättää ja josta voi ottaa kiertoon tarkoitetun kirjan. Nyt kuitenkin ainakin Helsingin keskustan alueella on henkilöitä, jotka tarkistavat hyllyt lähes päivittäin ja toimittavat vaihtoon tulleet kirjat antikvariaatteihin. Joku aika sitten huomasin, kun tällainen kirjojen kerääjä vei kaksi kassillista kirjoja Fleminginkadulla olevaan antikvariaattiin. Kävin kysymässä henkilökunnalta, onko ihan ok ostaa myyntiin kirjaston kierrätykseen jätettyjä kirjoja. Vastaus oli yllättävä: Näin monet heille kirjoja tuovat tekevät. Ei siinä ole mitään vikaa. Ei ne ole varastettuja.

Omasta mielestäni kierrätyksen idea katoaa ja kierrätyshyllyihin jää vain huonoimmat tai ulkomaiset kirjat. Onko asia kirjastoväen tiedossa?

Asia on merkitykseltään vähäinen eli ns. "pikku juttu", mutta kierrätyshylly sinällään on hyvä keksintö..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kirjasto tarjoaa kirjoille ns. vaihtokärryn, se toimii pelkästään mekaanisena alustana eikä voi puuttua tai edes pyri puuttumaan siihen, mitä kirjoille tapahtuu sen jälkeen, kun joku niitä on siitä ottanut. Jos joku on niin toimelias, että hän kerää kirjoja kierrätyskärrystä ja tarjoaa niitä antikvariaattiin, pohjimmainen idea ei ehkä toteudu, mutta kierto jatkuu. Oman kokemukseni mukaan kierrätyskärryissä on harvemmin runsaasti sellaisia kirjoja, joista antikvariaatti suostuu maksamaan mitään. Tämä riippuu kuitenkin kokonaan tuojista, voihan sinne kärryyn ilmestyä myyntikelpoisiakin nimekkeitä.

Ehkä asiaa ei kannata murehtia niinkään tasapuolisuuden tai oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Vaihtokärrytoiminta on aina hyvin sattumanvaraista. Kun tulen siihen kärrylle, ehkä juuri minuuttia aikaisemmin joku oli tuonut kirjan, jonka olisin ilomielin ottanut, mutta joku ehti ennen minua. Joku aina ehtii ensimmäisenä, eikä sen kirjan kohtalo sen jälkeen ole enää yhteinen asiamme, ellei se palaa vaihtokärryyn tai divarin hyllylle.

Jos asiaa haluaa tarkastella kysyjän näkökulmasta, ehkä ainoa keino vaikeuttaa tällaisen divariin vievän toimintaa on se, etteivät kierrätettävää tuovat tuo ainakaan samalla kerralla useita haluttuja kirjoja. Kirjastot yleensä kehottavat malttiin sekä tuojia että viejiä, mutta tuskin siinä mikään valvonta olisi järkevää tai edes tehokasta. Elämässä on paljon sattumanvaraista, kirjaston vaihtokärry ainakin on sellainen.

Heikki Poroila

4 ääntä

Kommentit

Kerran olen itsekin rahapulassani vienyt antikvariaattiin noita kierrätyskirjoja. Tosin olin ottanut ne viattomasti omaa käyttöäni varten, mutta sitten en ehtinytkään lukea niitä kaikkia, ja päätin myydä ne pois.