Keitä olivat taipalentakaiset tsuudit?

Kysytty

Keitä olivat taipalentakaiset tsuudit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aki Arponen kirjoittaa Raito 1, 1993 lehdessä tällä otsikolla Ivalon seudun pronssisolkilöydön alkuperästä. Hän toteaa lyhyesti että:
Vaga-joen aluetta ympäristöineen kutsutaan vanhoissa venäläisissä kronikoissa "taipaleentakaiseksi" ja sen asukkaita "taipaleentakaisiksi tsuudeiksi".
Ivalosta Rahajärveltä löydetty solki sijoittuu valutekniikaltaan tuolle alueelle, Pohjois-Venäjälle, Vienanjoen sivujoen Vagan alueelle.
Näillä tsuudeilla oli vilkkaat kauppayhteydet Pohjoiskalotille 1000-1200-luvuilla mutta nimikin on jo hävinnyt. Pieni suomalais-ugrilainen kansa siis.

Saamelaisessa tarinaperinteessä tsuudit ovat viholaisia joita vastaan saamelaiset sankarit käyvät ovelin vastatoimin. Kts. esim. TIENNÄYTTÄJÄ [Videotallenne] = Pathfinder / written and directed by Nils Gaup ; music by Nils-Aslak Valkeapää, Marius Müller, Kjetil Bjerkestrand. - [S.l.] : Filmkameratene, 1987. - Vantaa : Showtime [jakaja]. - kesto 1,5 h

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kartta alueesta olisi paikallaaan.