Keiden kirjailijoiden merkkivuosi on 2019?

Kysytty

Keiden kirjailijoiden merkkivuosi on 2019?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jotta kysymykseen voisi mielekkäästi vastata, pitäisi tietää, puhutaanko ihmiskunnan historian kaikista kirjailijoista vai pelkästään suomalaisista ja kattaako kysymys myös ns. tietokirjailijat. Myös sana "merkkivuosi" on mielivaltainen. Suomalaisessa kulttuurissa juhlitaan yleensä vain syntymäpäiviä, mutta myös esimerkiksi 200 vuotta kuolemasta voi olla merkittävä tapahtuma.

Jos esimerkiksi rajataan kysymys koskemaan vuonna 2019 satavuotissyntymäpäiväänsä viettäviä Suomessa yleisesti tunnettuja kirjailijoita, voidaan mainita J. D. Salinger (Sieppari ruispellossa), Richard Scarry (lastenkirjojen tekijä), Doris Lessing ja Kalle Päätalo. Vähemmän tunnettuja on tietenkin paljon enemmän, pelkästään suomalaisia Wikipedian tunnistamia Oiva Kukkala, Eero Saarenheimo, Lauri Lamminpää, Elsa Kuusikoski ja Orvokki Peltola. Jos vietettäisiin syntymän 75-juhlia, suomalaisista voitaisiin mainita 2019 Anselm Hollo, Matti Rossi, Eeva Illoinen, Antti Eskola ja Asko Martinheimo.

Jos taas tutkitaan, keiden kuolemasta on 2019 kulunut tasan sata vuotta, voidaan poimia esimerkiksi Kasimir Leino, Väinö Valvanne, Jussi Kujala, Johannes Lankinen, Eva Ljungberg, Viktor Pettersson ja Emerik Lyytinen.

Kuten esimerkeistä huomaa, kysymykseen voi vastata hyvin monella eri tavalla "oikein".

Heikki Poroila