Otsikko
Käyttääkö Intialaiset wc paperia vai onko jokin muu konsti ?

Kysytty

Käyttääkö Intialaiset wc paperia vai onko jokin muu konsti ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Intiassa isolla osalla väestöstä ei ole ollut käytössä lainkaan saniteettitiloja, vaan tarpeet on tehty ulos. Viime vuosina mm. YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden myötä on kuitenkin myös Intiaan alettu rakentaa enenevässä määrin vessoja, koska niiden puute aiheuttaa muun muassa tauteja. Myös Intian pääministeri Narendra Modi johtaa hanketta, jonka tavoitteena on vähentää tai jopa lopettaa vessojen puutteesta johtuva tarpeiden tekeminen ulos.

Vessa intiassa on kuitenkin perinteisesti ollut erilainen kuin meillä: siellä on yleensä ns. kyykkyvessa eli wc-allas on lattiassa ja tarpeilla käydään kyykyssä. Wc-paperia ei intialaisissa vessoissa yleensä ole, vaan puhdistaminen suoritetaan vedellä.

Matkasto-lehden artikkeli intialaisista vessoista: https://matkasto.net/intialainen-vessa-se-pakollinen-kayntikohde/