Otsikko
Kauanko ihminen selviää ilman suojavarusteita ilmassa, jonka lämpötila on 160 - 200 astetta?

Kysytty

Kauanko ihminen selviää ilman suojavarusteita ilmassa, jonka lämpötila on 160 - 200 astetta?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt tietoa, kuinka kauan ihminen selviäisi noin kuumassa. Sitä kannattaa tiedustella lääkäriltä, esim. Terveys.fi-palvelussa on Kysy terveydestä osa, jonka puoleen kannattaa kääntyä.

Viimeisten löylynheiton MM-kisojen finaalissa vuonna 2010 venäläinen osanottaja kuoli ja suomalainen paloi pahoin saunassa, jonka lämpötila on eri lähteiden (IL, IS, ESS:n lehtijuttujen mukaan) ollut 116-120 tienoilla. Finalistit olivat olleet saunassa 6 minuuttia. Saunassa oli ollut paljon kosteutta, joten se oli vaikuttanut tapahtumien kulkuun, samoin kuin muut seikat. IL haastatteli Suomen Saunaseuran puheenjohtaja Lasse Lehtosta, joka haastattelussa toteaa että ihminen kestää130-140 -asteisessa saunassakin, jos olosuhteet ovat kuivat, mutta silloinkin palovammoja alkaa syntyä suunnilleen puolen tunnin jälkeen. Hän toteaa myös, että palovammat eivät suinkaan ole ainoa lääketieteellinen ongelma, sillä kuumuudessa verenpaine laskee ja syke nousee ja elimistössä syntyy stressireaktio. Tämä voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja sydän voi pettää.

Koska ihmisten kunto ja elimistön kestävyys ovat erilaiset, kestokykykin on erilainen. Missään nimessä ei kannata kokeilla moista kuumuutta.