Otsikko
Kajaanissa on Armeijanlaakso-niminen kaupunginosa. Mistä sen nimi tulee? Kaupungissa on myös Armeijanlaakson puisto, joka sijaitsee Kasakankujan vieressä…

Kysytty

Kajaanissa on Armeijanlaakso-niminen kaupunginosa. Mistä sen nimi tulee? Kaupungissa on myös Armeijanlaakson puisto, joka sijaitsee Kasakankujan vieressä. Olisi kiinnostavaa tietää, liittyykö näihin nimiin esim. jokin historiallinen tapahtuma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lehtori Lauri Lounelan mukaan nimi on perua isovihan ajalta. Hänen vuonna 1951 Kainuun sanomissa julkaistussa artikkelissaan Kajaanin kaupungin varhaisvaiheita mainitaan seuraavaa: "Vain Kajaanin linna muureilla liehui enää Ruotsin lippu. Sitä piirittämään saapui tammikuussa 1716 kolmituhantinen joukko venäläistä sotaväkeä kenraali Schekinin johdolla. Tämä väki leiriytyi paikkaan, jota myöhemmin on nimitetty Armeijan laaksoksi." Tämä piiritys johti sittemmin Kajaanin linnan antautumiseen ja linnan räjäyttämiseen. Artikkeli on ilmestynyt Kainuun sanomissa 7.7.1951 Kajaanin 300-vuotisjuhlien yhteydessä.

7 ääntä

Kommentit

Lapsina isosiskoni kanssa kuljimme kauplammelle 50-60luvun vaiheessa uimaan kulleroita kasvoi paljon polun varrella.Faksin sisarukset