Kaipaisin hyviä (kotimaisia) dekkarivinkkejä.

Kysytty

Kaipaisin hyviä (kotimaisia) dekkarivinkkejä. Tai tosi hyviä ulkomaisia, ilman, että tarvitsee aloittaa kirjasarjaa alusta.
Ei välttämättä näitä bestseller kirjailijoita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erityyppisiä dekkareita on valtavan paljon. Tässä on pieni lista työyhteisömme suosikkeja:

  • Marko Kilpi on palkittu kirjailija, jonka kirjoissa on yhteiskunnallista otetta. Oman poliisitaustansa takia hän tuntee hyvin ammatin eri puolet.
  • Vera Vala: Kuolema sypressien varjossa  ja muut dekkarit. Näissä etsivätoimiston osakas, italialais-suomalainen Arianna de Bellis tutkii rikoksia Italiassa ja Seychelleilla. Vaikka kyseessä on sarja, kirjat voi lukea aivan itsenäisinä teoksina.
  • Virpi Hämeen-Anttila: Yön sydän on jäätä ja muut Karl Axel Björk -kirjat. Björk on taitava amatöörisalapoliisi, joka tutkii rikoksia 1920-luvun Helsingissä. Jos tuo aikakausi kiehtoo, kannattaa totta kai ottaa luettavaksi myös Mika Waltarin Komisario Palmut, jotka kuuluvat suomalaisen poliisikirjallisuuden klassikoihin.
  • Kati Hiekkapelto: Kolibri, Suojattomat ja Tumma. Hiekkapellon kirjoissa Jugoslavian unkarilainen, lapsena Suomeen muuttanut rikostutkija Anna Fekete tutkii rikoksia. Nämä dekkarit pureutuvat monikulttuurisuuden ja  maahanmuuton polttaviin kysymyksiin.
  • Sirpa Tabet on kirjoittanut viitisentoista yksittäistä rikosromaania. Hänen kirjansa yhdistelevät rikosromaaniin historiallisen romaanin ja kauhukirjallisuudenkin piirteitä.

Ei varsinaisesti dekkareita, mutta muuten laadukasta jännityskirjallisuutta edustavat esimerkiksi seuraavat:

  • Antti Tuomainen: Tappaja, toivoakseni; Veljeni vartija; Parantaja; Kaivos ja Synkkä niin kuin sydämeni. Näissä Tuomaisen tuotannon alkupään kirjoissa on monenlaista jännitystä, niin psykologista kuin toiminnallistakin. Lisäksi ne ovat kielellisesti nautittavia. Tuomaisen myöhemmissä teoksissa on huumori yhtenä tärkeänä lisätekijänä.
  • Simo Hiltunen: Ihmisen kuoressa ja Lampaan vaatteissa. Rikostoimittaja Lauri Kivestä kertovat kirjat sisältävät mielenkiintoista pahan tutkiskelua.

Jännityskirjallisuutta muualta kuin Suomesta:

  • Karin Fossum: Konrad Sejer -romaanit. Norjalaisen Fossumin psykologisten jännäreiden päähenkilönä on sama poliisimies, mutta ne pystyy lukemaan itsenäisinä kirjoina ihan hyvin. Fossum on kirjoittanut myös muuta kuin dekkareita.
  • Karin Alvtegen. Ruotsalaisen Alvtegenin kirjat ovat yksittäisiä. Ne pureutuvat rikoksen syihin ja seurauksiin eivätkä sisällä mässäilevää väkivaltaa.
  • Belinda Bauer: Katkeamispiste. Myöskään tässä brittidekkarissa ei mässäillä väkivallalla. Alkuasetelma on toki kamala, mutta sitten keskitytään enemmänkin uhrin perheen selviämiseen rikoksen selvittämisen ohessa. Hyvin kirjoitettu yhteiskunnallinen jännäri, jonka juonta on helppo seurata.

Suomen dekkariseura järjesti vuonna 2016 Kymenlaaksossa kyselyn kotimaisista suosikkidekkareista. Äänestyksen tuloksen ja kirjaston lainaustilastojen pohjalta laadittiin lista Sata suomalaista suosikkidekkaria. Listalta löytyy lisää jännittävää lukemista: http://www.dekkaripaivat.fi/node/801