Vasemmistoliitto, keskusta ja kokoomus samassa hallituksessa?

Kysytty

Jos vasemmistoliitto olisi samassa hallituksessa keskustan ja kokoomuksen kanssa, mitä nimitystä tästä hallituksesta käytettäisiin? Porvarihallitushan ei tässä tapauksessa ole mahdollinen eikä tähän mennessä ole ollut hallitusta, jossa nämä kolme olisivat olleet. Tarkoitan siis nyt, että hallituksessa voisi myös olla muitakin puolueita kuin nämä kolme mainittua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi mahdollinen nimitys olisi sateenkaarihallitus, jollaiseksi on kutsuttu hallitusta, joka koostuu laajasta valikoimasta poliittisia ryhmiä. Kuvaamasi kokoonpanoa lähimpänä ovat olleet Lipposen 1. ja 2. hallitus, jossa vasemmistoliitto ja kokoomus ovat mahtuneet samaan hallitukseen, vaikka keskusta ei siinä ollutkaan. Wikipedian artikkelista osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Sateenkaarihallitus löytyy asiasta lisätietoa.

On kuitenkin vaikea sanoa, mikä nimitys tuollaiselle hallitukselle julkisuudessa tulisi. Se saattaisi riippua aika paljon olosuhteista, joissa hallitus syntyisi, ja siitä, millainen nimitys esimerkiksi tiedotusvälineissä nousisi hallitsevaksi. Tarvittaisiin ehkä aika suuri kriisi tai melkoisia poliittisia muutoksia, jotta hallitus olisi noin laajapohjainen ja ideologisesti hajanainen.