Otsikko
Jos teknisesti pystyisimme linnunradan puitteissä tähtienväliseen matkailuun, niin miten siellä suunnistetaan? Äkkiseltään ajateltuna se tuntuu melko…

Kysytty

Jos teknisesti pystyisimme linnunradan puitteissä tähtienväliseen matkailuun, niin miten siellä suunnistetaan? Äkkiseltään ajateltuna se tuntuu melko haasteelliselta

Vastaus

Vastattu

Tähtitaivaalla on runsaasti hyvin kaukaisia kohteita (esimerkiksi kvasaarit), jotka pysyvät näennäisesti paikallaan, vaikka liikuttaisiin yksittäisen galaksin reunasta toiseen. Suurin haaste voisi olla havaintolaitteisto, joka "näkisi" nämä kaukaiset kohteet ja mahtuisi silti kyytiin. Monia kohteita tarkkaillaan tällä hetkellä kiinteillä, suurikokoisilla kaukoputkilla.

Myös Linnunradan keskellä olevaa mustaa aukkoa voisi todennäköisesti käyttää majakkana, jonka suhteen galaksin tähdet ja planeetat kyllä liikkuvat, mutta todennäköisesti laskettavissa olevalla tavalla. Linnunradan keskipisteen tuntumassa sijaitsee myös erittäin voimakas radioaaltojen lähde Sagittarius A*, jota avaruudessa liikkuva voisi todennäköisesti helposti käyttää kiintopisteenä.

Heikki Poroila