Otsikko
Jos Suomesta olisi tullut kunigaskunta vuonna 1918, minkä olisi ollut kuninkaaksi valitun hallitsijanimi?

Kysytty

Jos Suomesta olisi tullut kunigaskunta vuonna 1918, minkä olisi ollut kuninkaaksi valitun hallitsijanimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kuningashankkeesta löytyy paljonkin kirjatietoa, mutta missään ei mainita, minkä hallitsijanimen kuninkaaksi valittu Hessenin prinssi Karl Friedrich olisi Suomen kuninkaana saanut. Anders Huldén on kirjoittanut kirjan nimeltä Kuningasseikkailu Suomessa 1918 (Kirjayhtymä 1988), mutta pikaselailulla ei siitäkään löytynyt mainintaa hallitsijanimestä.

Evreka-haku Internetissä löytää sivun nimeltä Suomen kuningasseikkailu (http://koulut.kirkkonummi.fi/seppa/suomi80/suomi809.htm), jonka mukaan "kuninkaan arvoniminä tulisivat olemaan Kaarle I, Suomen ja Karjalan kuningas, Ahvenanmaan herttua, Lapinmaan suuriruhtinas, Kalevan ja Pohjolan isäntä". Tämä sivu on kirkkonummen Sepän koulun oppilaiden Sami Mikolan ja Matti Mäen Internetissä julkaistu esitelmä. Ei ole tietoa siitä, mistä he ovat tiedon saaneet.

Uudemman folkloren mukaan Suomen kuninkaan nimeksi olisi tullut Väinö I, mutta tähän ei löydy vahvistusta mistään lähteistä. Oululainen Markus H. Korhonen kirjoittaa omalla internet-sivullaan (http://www.kaltio.fi/arkisto/kunkku.htm) seuraavasti: "Tuo väitetty hallitsijanimi Väinö on ihmeellinen epähistoriallinen harhatieto ja hokema, joka on muutaman kokkapuheen vuoksi jäänyt elämään moderniin kansanperinteeseen, sellaista ei koskaan vakavasti esitetty."