Jos on osakkaana jossakin yrityksessä, niin mikä koulutus tällä henkilöllä yleensä on? Siis joko nykyaikana tai vaikka vielä joitakin vuosikymmeniä sitten?…

Kysytty

Jos on osakkaana jossakin yrityksessä, niin mikä koulutus tällä henkilöllä yleensä on? Siis joko nykyaikana tai vaikka vielä joitakin vuosikymmeniä sitten? Olenko oikeassa, jos epäilen, että joskus osakkaaksi on voinut päästä melko vaatimattomallakin koulutuksella ja jos, niin milloin vielä pääsi eli milloin syntyneillä koulutus saattoi vielä olla hyvinkin vaatimaton?

Vastaus

Vastattu

Osakkuus yrityksessä ei ole sidoksissa koulutukseen, vaan rahaan, jonka on valmis yrityksen pääomaan sijoittamaan. Varakas, mutta täysin koulutusta vailla oleva ihminen saa osakkuuden nykyaikana ostamalla osakkeita tai perustamalla jonkun toisen kanssa yrityksen ja osallistumalla sen rahoitukseen. Periaatteessa voi tietysti päästä osakkaaksi myös ilman omaa rahaa, jos vaikka rikas eno päättää pyytää sisarenpoikaa mukaan ja lahjoittaa tälle nipun osakkeita. Yksityisessä yritystoiminnassa muodollisella koulutuksella ei välttämättä ole samaa roolia kuin julkisissa viroissa ja toimissa, joihin voidaan valita vain muodollisesti pätevä ihminen.

Heikki Poroila