Jos muistan oikein, van Gulikin dekkareissa viinituvissa asiakkaille tuodaan suolavihanneksia juoman ohessa. Minulla on pellossa retikkaa, jonka lajinimi on…

Kysytty

Jos muistan oikein, van Gulikin dekkareissa viinituvissa asiakkaille tuodaan suolavihanneksia juoman ohessa. Minulla on pellossa retikkaa, jonka lajinimi on Münchenin olut, tai jotain sinne päin. Voisiko siitä marinoida tai jotenkin muuten tehdä pikku naposteltavaa oluen seuraksi? Entä muista juureksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nils Åke Nilsson kuvaa kirjassaan Ölresan müncheniläisen oluttuvan tyypillistä hiukopalaa Münchener Bierradi mit Schnittlauchbrot: ohuiksi siivuiksi leikattu retikka, joka syödään suolan ja hienoksi hakatulla ruohosipulilla päällystetyn voileivän kera. Samaa (retikat spiraalin muotoon leikattuina)suosittelee myös Irmeli Kopisto-Menzel Saksalaisessa keittiössä (v.1984), jossa hän antaa myös retikkalaatin ohjeen:
Höylää tarvitsemasi määrä retikoita kasvishöylällä ohuiksi lastuiksi. Lado ne kerroksittain salaattikulhoon ja ripottele jokaiselle kerrokselle reilusti suolaa. Suola saa ne mehustumaan niin, että salaatinkastike muodostuu aivan itsestään. Anna salaatin maustua jonkin aikaa.
Osoitteessa www.puutarha.net alan harrastajilla on keskustelupalsta, jossa vaihdellaan myös oman sadon reseptejä. Palstalaisilta saattaa löytyä lisävinkkejä.