Jos joku soittaa poliisille ilmoittaakseen esimerkiksi pahoinpitelystä, lasketaanko se rikosilmoitukseksi?

Kysytty

Hei!
Jos joku soittaa poliisille ilmoittaakseen esimerkiksi pahoinpitelystä, lasketaanko se rikosilmoitukseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmoitus on eri asia kuin rikosilmoitus, mutta rikosilmoitus on kuitenkin yksi poliisille tehtävistä ilmoituksista.

Jos ilmoittaa pahoinpitelystä, poliisi todennäköisesti kirjaa ilmoituksen ja ehdottaa että asiasta tehdään rikosilmoitus.

Laki.fi - sivustolla https://oikeus.fi/ss/index/josjoudutrikoksenuhriksi/esitteen_tulostus.h…
neuvotaan näin:

Rikosilmoituksen tekeminen
Jos olet joutunut rikoksen uhriksi, ilmoita asia poliisille. Tee ilmoitus mahdollisimman pian, sillä silloin poliisin on helpompi selvittää rikos.

Ilmoituksen voi tehdä monella tavalla. Voit mennä poliisiasemalle itse tai soittaa sinne puhelimella. Jos poliisi on saapunut rikospaikalle, voit ilmoittaa rikoksesta hänelle. Voit ilmoittaa rikoksesta poliisille myös sähköpostilla tai faksilla.

Voit tehdä rikosilmoituksen mille tahansa poliisiasemalle.
Myös joku muu henkilö voi tehdä ilmoituksen puolestasi, jos itse et voi sitä tehdä.