Otsikko
Jos ihmisen juridisista vanhemmista toinen on hänen biologinen vanhempansa ja toinen ottovanhempi, onko ihminen PUOLIKSI ottolapsi?

Kysytty

Jos ihmisen juridisista vanhemmista toinen on hänen biologinen vanhempansa ja toinen ottovanhempi, onko ihminen PUOLIKSI ottolapsi?

Vastaus

Vastattu

Ottolapsi- ja adoptiolapsi-termejä käytetään yleensä synonyymeinä. Kun avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa oleva henkilö adoptoi puolisonsa lapsen, on kyse perheen sisäisestä adoptiosta. Perheen sisäisen adoption kautta lapsesta tulee myös juridisesti hänet adoptoineen henkilön lapsi.

Lisätietoa adoptiolaista löytyy Finlex-palvelusta:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120022