Jos auton vetomassaksi on ilmoitettu 0kg, sulkeeko se pois myös mahdollisuuden käyttää vetokoukkuun pika-asennettavaa polkypyörätelinettä?
Vastaus
Autoliiton artikkelissa Millainen pyöräteline autoon? sanotaan, että "on tärkeä varmistaa, ettei teline pyörineen ylitä vetokoukulle suurinta sallittua painoa". Moottori-lehden Aion V -testissä sanotaan: "Auton vetomassa on nolla kiloa, eli vetokoukkua autoon ei saa asentaa." Toisaalta, Tuulilasi-lehdessä 7/2019 julkaistussa kolumnissaan Faktat kateissa Vesa Linja-aho kirjoittaa: "Moni näennäisen yksinkertainenkin asia voi olla hankala selvittää. Esimerkiksi täyssähköautot ja peräkärryn vetäminen: halvimpiin malleihin ei vetokoukkua saa – ja jos saa, sitä voi käyttää vain fillarin kuskaamiseen, kun vetomassaksi on tyypitetty 0 kg." [kursiivi lisätty] Klaus Hanhikosken vetokoukkujen jälkiasennusta koskeva insinöörityö puolestaan toteaa (Linja-ahoon nojautuen) seuraavaa: "Ajoneuvoille on määritelty yhdistelmämassatietoa tai kytkentämassat ajoneuvon valmistajan toimesta. Näin ollen ajoneuvoihin voi asentaa vetokoukun jälkikäteen, jos ajoneuvon tyyppihyväksynnässä on riittävästi kytkentämassaa. Tästä huolimatta ajoneuvoon voi asentaa vetokoukun esimerkiksi pyörätelineiden ja polkupyörien kuljetukseen, vaikka vetomassaksi olisi tyypitetty 0 kg tai viiva." [kursiivi lisätty]
Millainen pyöräteline autoon? - Autoliitto
Koeajo: Aion V ei yritä olla muuta kuin mitä se on
Vesa Linja-aho, Faktat kateissa. – Tuulilasi 7/2019, s. 59
Klaus Hanhikoski, Taustaselvitys vetokoukkujen jälkiasennuksesta
Kommentoi vastausta