Otsikko
Iguaanin terraarioon sopivia (myrkyttömiä) kasveja?

Kysytty

Iguaanin terraarioon sopivia (myrkyttömiä) kasveja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjamateriaalia aiheesta ei kirjasto ole pullollaan, mutta jokunen kirja löytyi. Rikhard Tenlén kirjoittaa kirjassaan Vihreä leguaani Iguana iguana (julk. Suomen herpetologinen yhdistys 1998) seuraavasti: ”Elävien kasvien laittaminen tämänkaltaisen matelijan terrarioon tuottaa vaikeuksia. Jos kasvia ei voi syödä, sen päällä voi kiivetä tai maata. Toisaalta kasvit tekevät sisustuksesta näyttävämmän ja tuovat kosteutta. Kirjoittaja on käyttänyt silkki- ja muovikasveja elävien kasvien korvikkeena. Ne kestävät aitoja huomattavasti pitempään, jopa vuosia. …” Mervin F. Roberts kirjoittaa kirjassaan Terrariums for your new pet (T.F.H. Publications 1990) (vastaajan suomennos, kirjaa ei ole suomennettu): ”Kaikkein viihtyisimmissä terraarioissa on jonkilaista elävää kasvillisuutta, mutta sitä ei saa olla liiaksi asti. … Kasvit ovat joidenkin terraarioeläinten ruokaa, ja olennainen kosteuden lähde toisille”. Tässä kirjassa suositellaan esim. erämaakasveista kaktuksia (eivät sovi tietyille terraarioeläimille) ja aaloeta.

Paras lähde taitaa olla Elke Zimmermannin Breeding terrarium animals (T.F.H. Publications 1986), jossa on lueteltu erityyppisiin terraarioihin soveltuvia kasveja – latinaksi, mikä onkin ainoa täsmällinen tapa.

Lisätietoja voit tiedustella Suomen herpetologisesta yhdistyksestä (http://www.herpetomania.fi). Yhdistyksen sivuilla on mm. linkkejä harrastajien kotisivuille, esim. http://www.saunalahti.fi/brofeldt. Evrekasta saat paljon sivuja hakusanalla iguaanit, esim. http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/index.html