Https://www.youtube.com/watch?v=eIyh17D581I Youtubessa näkee paljon videoita "kummitteleva tunneli" videoita mutta minu kiinostaisi tietää että MIKSI on…

Kysytty

Youtubessa näkee paljon videoita "kummitteleva tunneli" videoita mutta minu kiinostaisi tietää että MIKSI on tällaisia tunneleita johon aikuinen mies mahtuu kävelemään ja minne ne yleensä johtavat? https://www.youtube.com/watch?v=eIyh17D581I

Vastaus

Vastattu

Kysyjän esimerkkivideo on netissä tyypillinen näytelty pelotteluvideo, jonka tapahtumapaikka ei ole varsinainen tunneli vaan pyöreäksi rakennettu alikulkuväylä. Tällaisia rakennetaan kaikkialle taajaan asutetuille seuduille paikkoihin, joissa ei haluta jalankulkijoiden ja autoilijoiden liikkuvan samalla väylällä. Tavallisesti tällaiset alikulkutunnelit ovat kunnolla valaistuja betonirakennelmia, mutta muunlaisiakin tietysti maailmaan mahtuu. Kaikki alikulkutunnelit johtavat autoväylän toiselle puolelle. Osaa alikulkutunneleista ei ole tarkoitettu ihmisen liikuttavaksi, vaan niitä on tehty myös eläimille, jotta nämä eivät jäisi autoliikenteen alle. Monet tunnelit ovat olemassa vain veden päästämiseksi jonkin alueen läpi.

Maailmassa on lukemattomia erilaisia ihmisen kaivamia tunneleita, joiden syntyhistoriat poikkeavat toisistaan. Yleensä tunneli, jossa ihminen pystyy liikkumaan, rakennetaan yhdistämään kaksi paikkaa, joiden välille on hankalaa tai mahdotonta rakentaa normaalia tietä. Vuoristoisilla alueilla täytyy junat ja autotkin usein panna kulkemaan tunnelin kautta, koska se tulee halvimmaksi. Osa tunneleista kaivetaan, jotta pysytään näkymättömissä. Osa tunneleista vie maanalaiseen tilaan, esimerkiksi varastosäilöön. Sotilaallisiin tarkoituksiin on kaivettu kautta aikojen valtava määrä tunneleita eri puolelle maailmaa. Mitään yhtä selitystä ja syytä tunnelin olemassaololle ei siis ole.

Heikki Poroila