KHT-tilintarkastajan koulutus

Kysytty

Hei!

HT-tilintarkastajatutkintoon vaaditaan vähintään tradenomin koulutus, tietyt opinnot ja tarvittava työkokemus. Jos haluaisi myöhemmin KHT-tilintarkastajaksi, riittäisikö koulutukseksi tradenomin ylempi amk-tutkinto vai olisiko järkevämpää yrittää kauppakorkeakouluun maisteriohjelmaan ja lukea ekonomiksi? Mitä isoimpien tilintarkastustoimistojen KHT-tilintarkastajat ovat yleensä koulutukseltaan?

Vastaus

Vastattu

KHT-tilintarkastajan tutkintoon osallistuaksesi sinulla on oltava ylempi korkeakoulututkinto tai kokemusta ammattimaisesta HT-tilintarkastajana toimimisesta vähintään 4 vuotta. Esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksen ohjeiden mukaan tradenomin ylempi korkeakoulututkinto riittäisi KHT-tutkinnon vaatimuksiin, samoin kauppatieteiden maisterin ja hallintotieteiden maisterin tutkinto. Polkuja on useampia, joten riippuu ihan henkilöstä itsestään, mikä reitti on mieluisin tai järkevin.

Lähteet:

Patentti- ja rekisterihallituksen ohjeet tilintarkastajatutkinnoista:

https://www.prh.fi/fi/tilintarkastusvalvonta/tietoa_tilintarkastajatutk…

Suomen Tilintarkastajat:

https://tilintarkastajat.fi/