Otsikko
"Holokaustin uhrien muistopäivä" (27.1.) saamen kielellä?

Kysytty

"Holokaustin uhrien muistopäivä" (27.1.) saamen kielellä?

Vastaus

Vastattu

Valtioneuvosto päätti taannoin muuttaa vainojen uhrien muistopäivän nimen (pohjoissaameksi vašiid oaffariid muitobeaivi) kansainvälisen mallin mukaisesti holokaustin uhrien muistopäiväksi. Tiedote täällä.

Tiedustelin asiaa Sámi giellagáldusta, joka on saamen kielten kielenhuollosta vastaava elin. Heidän tietämyksensä mukaan holokaustin uhrien muistopäivälle ei vaikuttaisi olevan vakiintunutta saamenkielistä nimitystä.

Puhutuimmalla saamenkielellä eli pohjoissaameksi päivä voisi olla holokaustta oaffariid muitobeaivi tai riikkaidgaskasaš holokaustabeaivi (kuten norjan kielessä internasjonale holocaustdagen). Kumpikin vaihtoehto on varmastikin käyttökelpoinen ja ymmärrettävä.

Giellagáldu normittaa saamen kieliä, joten asiaan saataneen ennen pitkää myös virallinen linjaus ja käännökset muille saamen kielille.

Giellagáldun toimintaan voi tutustua täällä.