Helmet lukuhaaste 2019 Kohta 10 Rodullistetun kirjailijan kirjoittama kirja Mitä tällä haetaan?

Kysytty

Helmet lukuhaaste 2019 Kohta 10 Rodullistetun kirjailijan kirjoittama kirja. Mitä tällä haetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Rodullistettu kirjailija" tarkoittaa tässä yhteydessä ketä tahansa kirjailijaa, johon on liitetty tai voitaisiin liittää hänen etniseen, ihonväriin, uskontoon tms. taustaansa liittyvä "lisämääre". Ilmaisu on kielteinen, rodullistamista pidetään ennakkoluuloisena ja pahimmillaan rasistisena asenteena. Esimerkiksi seuraavat kirjailijat täyttäisivät todennäköisesti lukuhaasteessa tavoitellun määritelmän: Veijo Baltzar ("romanikirjailija"), Philip Roth ("juutalainen kirjailija"), Nawal el-Saawadi ("feministikirjailija") ja Jonas Gardell ("homokirjailija"). Todennäköisesti lukuhaasteen suunnittelijat ovat määritelmän tulkinnassa hyvin joustavia eli noihin esimerkkeihin ei kannata liikaa tuijottaa. Ennakkoluuloisia asenteita on paljon enemmänkin, kuten vaikkapa ilmaisu "viihdekirjailija".

Heikki Poroila