Heips! Yhteishuoltajuudessa oleva tyttäreni on lähdössä äitinsä kanssa kuluvan kuun (touko-19) lopulla Lontooseen lomamatkalle ja kysymykseni kuuluu,…

Kysytty

Heips! Yhteishuoltajuudessa oleva tyttäreni on lähdössä äitinsä kanssa kuluvan kuun (touko-19) lopulla Lontooseen lomamatkalle ja kysymykseni kuuluu, tarvitseeko hän minulta matkustuslupaa? Entäpä kuuluuko Britannia touko-kesäkuun vaihteessa vielä EU:iin?

Vastaus

Vastattu

Ulkoministeriön verkkosivuilla on seuraava ohjeteksti: "Suomen lain mukaan jos lapsi on vanhempiensa yhteishuollossa, päättävät he yhdessä kaikista lapsen asioista, eikä toisella huoltajalla (tai muulla henkilöllä) ole oikeutta viedä lasta ulkomaille ilman toisen huoltajan (huoltajien) suostumusta. Suomen laissa ei ole erityisiä säännöksiä siitä, miten suostumus tulee ilmaista. On kuitenkin hyvä huomata, että vaikka lähtö Suomesta onnistuisikin, toisen valtion rajalla viranomaiset voivat vaatia kirjallista suostumusta.

Tarkista aina alaikäistä koskevat matkustusvaatimukset kohdevaltion viranomaisilta. Jotkin maat (esimerkiksi Venäjä ja Etelä-Afrikka) määrittelevät tarkkaan, minkälainen luvan täytyy olla.

Myös lentoyhtiöllä voi olla omia vaatimuksia. Vaikka erityisiä vaatimuksia ei olisikaan, on huoltajien kirjallinen suostumus aina hyvä olla olemassa. Huoltaja/huoltajat voivat laatia näissä tilanteissa suostumusasiakirjan itse. Lupa voi olla kohdemaan kielellä tai englanniksi. Kirjeessä on hyvä olla tiedot matkasta sekä huoltajien allekirjoitukset ja yhteystiedot."

Edellisen perusteella kirjallinen lupa siltä yhteishuoltajalta, joka ei ole matkalla mukana, on syytä hankkia ja pitää mukana koko matkan ajan. Luvan täytyy olla kielellä, jota todennäköisesti kohdemaan viranomaiset pystyvät kohtuudella ymmärtämään.

Kysymykseen Ison-Britannian kuulumisesta EU:hun touko-kesäkuun vaihteessa voi tämänhetkisen tiedon pohjalta todeta, että kyllä on, koska Brexitin toteuttamiseen saatiin puolen vuoden jatkoaika eli asia ratkeaa vasta syksyllä 2019.

Heikki Poroila