Heikki Klemetin mieskuoroteos "Oi kallis Suomenmaa" perustuu kansansäveleen, tiettyjen lähteiden mukaan "1700-luvun kansanmarssiin". Olisiko mahdolista löytää…

Kysytty

Heikki Klemetin mieskuoroteos "Oi kallis Suomenmaa" perustuu kansansäveleen, tiettyjen lähteiden mukaan "1700-luvun kansanmarssiin". Olisiko mahdolista löytää tietoa tai johtolankaa siitä, mitä trad-melodiaa Klemetti käytti (esim. arkistolähde)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistelmateoksessaan "Maailman mylläkässä" (WSOY 1949) Klemetti on kertonut sävellyksen syntyvaiheista (ss. 77-80) ja mainitsee tässä yhteydessä, että hän oli poiminut sävelmän kokoelmasta "Suomen kansan sävelmiä" ja Klemetti on kirjaansa kopioinut myös sävelmän nuotinnoksen siinä muodossa kuin se lähdeteoksessa on ollut.

Klemetti ei kuitenkaan kerro tarkemmin, mistä tämän moniosaisen ja pitkän ajanjakson aikana julkaistun kokoelman osasta sävelmä on otettu. Klemetti vain toteaa, että melodia on kokoelmassa nimellä "Kansanmarssi", joka ei viittaa nimeen vaan kuvailevaan ilmaisuun. Klemetti korostaa, että hän joutui lauluaan varten melodiaa parantamaan ja soinnuttamaan, koska se oli alkuperäisessä muodossaan "muotopuoli, vähemmän viehättävä".

"Suomen kansan sävelmiä" on moniosainen perinteisten sävelmien kokoelma, jonka julkaisemisen SKS aloitti ilmeisesti 1898. Valitettavasti tiedot sarjan osista ovat puutteelliset, eivätkä edes kansallisbibliografiassa tai Viola-tietokannassa täydelliset. Ilmeisesti kokonaisuus on jakautunut viiteen jaksoon seuraavasti:
Jakso I : Hengellisiä sävelmiä
Jakso II : Laulusävelmiä (useita osia) (Laulusävelmiä III, Ilmari Krohn, 1932)
Jakso III : Kansantansseja (Ilmari Krohn 1893)
Jakso IV : Runosävelmiä (useita osia - Osa 1, Inkerin runosävelmät, Armas Launis 1910)
Jakso V : Kantele- ja jouhikkosävelmiä (A. O. Väisänen, 1928)

"Kansanmarssi" löytyy todennäköisimmin tuosta kolmannen jakson osasta "Kansantansseja", joka näyttäisi löytyvän ainakin Sibelius-Akatemian kirjaston varastosta (ei lainata, täytyy mennä paikan päälle tutkimaan). Itselläni ei tuota osaa ole käsillä, joten en pysty asiaa välittömästi tarkistamaan. Klemetin siteerattu kirja kyllä löytyy ja näistä sivuista saa tarpeen mukaan kopion.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

8 ääntä

Kommentit

Pikalisäys vastaukseeni, kun ihmeen kaupalla löysinkin tuon kansantanssiosan ja pääsin käymään sen marssit läpi. Yllättäen Klemetti näyttää muistaneen väärin sen, mitä lähdeteoksessa on lukenut, joten korjataan sekin saman tien. - - -

Klemetin käyttämä sävelmä on kokoelmassa numerolla 648 (sivu 489) oleva "Häämarssi", ei siis kansanmarssi. Nuotinnos on näköispainos. Mitään lisätietoja siitä, mistä sävelmä on kerätty tms. ei valitettavasti ole, vain muistiinpanijan nimi "K. W. Hanell". Tämän syvemmälle pääseminen edellyttää jo pontevia arkistotutkimuksia. - - - Heikki Poroila

Olin alkuperäisen vastaukseni kanssa tosiaan vähän hättäinen, sillä ajan kanssa selvisi, että tämä etsitty Suomen kansan sävelmiä -kokoelman osa on julkaistu myöhemmin korjailtuna näköispainoksena nimellä "Vanhoja pelimannisävelmiä". Tämä uusintapainos löytyykin kirjastoista varsin hyvin. Olin myös unohtanut nämä eSävelmät kokonaan, kiitos muistutuksesta! Siellä tarjolla olevaa MIDI-tiedostoa kuuntelemalla voi havaita, että vaikka Klemetti kovasti kertoo sävelmää parannelleensa, aika samasta sävelmästä on kyse on kuorolaulussa "Oi kallis Suomenmaa". Merkittävä osa kunniasta kuuluu siis alkuperäiselle, valitettavasti nimettömäksi jääneelle sävelniekalle.

Kuulinkohan oikein, kun jossain englantilaisessa sarjassa,saattoi olla Isä Brown ja hänen laumansa, kirkkoväki lauloi virttä, joka oli juuri Oi kallis Suomenmaa sävelellä?