Otsikko
Haluan tietoa nukketeatterista, käsinukeista, marioneteista...jne kaikki mitä kirjastoista aiheesta löytyy kirjat, videot, lehtiartikkkelit

Kysytty

Haluan tietoa nukketeatterista, käsinukeista, marioneteista...jne kaikki mitä kirjastoista aiheesta löytyy kirjat, videot, lehtiartikkkelit

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nukketeatteriin liittyvää kirjallisuutta löytyy pääkaupunkiseudun kirjastoista n. 50 teosta, valitettavasti Plussa-aineistohaku näyttää antavan hieman suppeamman tuloksen (30) kuin virkailijapääte, koska osaa aineistosta ei ole asiasanoitettu. Hakusanana kannattaa käyttää monikkoa nukketeatterit.Tässä tapauksessa olisi ehkä viisainta käydä jossain kirjastossa paikanpäällä tekemässä haku.

Nukketeatterista löytyy seuraavia videoita; Tohelon ja Torvelon nukketeatteri--Maija Baricin hauskat nukkehahmot opastavat nukketeatterin tekemiseen. Arjunasta Ainoon--suomalaista nukketeatteria 1992 - Dokumenttielokuva suomalaisesta nukketeatterista, taltioitu valtakunnallisilla nukketeatteripäivillä Helsingissä 1992. Lasten päivä nukketeatterissa / ohjaus Bojan Baric.

Aleksi-tietokannasta löytyi mm. seuraavia artikkeleita: Väisänen, Mikko: Ei rahasta vaan rakkaudesta :
Nukketeatteri Hupilainen uskoo satuihin ja tekemisen iloon.Ei rahasta vaan rakkaudesta : Uusi nainen 2000 nro 8-9, Kiviniemi, Eeva: Hiljaisuuden tarinoita, Lapsen maailma 2000 nro 4, Järvinen, Virve: Teatterissa mielikuvitus ja nuket heräävät henkiin, Vauva 1999, nro 9, Lindqvist, Katri: Nukketeatterissa sykähdyttävät massapallon ja huivin edesottamukset, Lastentarha 1999, nro 1999, Davis, Matthew: Hissunkissun sadun maailmaan : nukketeatteria kirjaston työmuotona, Tyyris Tyllerö 1999, nro 1, Peltonen, Leila: Lohikäärmelaiva : nukketeatteria lapsilleja aikuisille, Stylus 1999, nro 1, Halme, Katja: Teatteri Olga esittää... Lapsen maailma 1999, nro 2, Heikura, Eeva-Kaisa: Ota käyttöösi myös teatterinuken mahtava voima, Teatteri 1997, nro 5 .
Suurin osa artikkelista on yksittäisten teatteriesitysten arvosteluja.

Internetistä löytyy nukketeatteri tietoutta esimerkiksi seuraavista osoitteista: http://www.ntsampo.fi/valmis/ , http://www.unima.fi/ - tältä sivulta saat myös runsaasti yhteystietoja ja löydät useita linkkejä maailmalle.
Kannattaa myös tiedustella mitä teoksia löytyy Teatteri ja Tanssialan keskuskirjastosta / (09) 4313 6362.