Haluaisin tietoa Paul Wahl Co rakentamista höyrylaivoista. Erityisesti Leppävirta II ja Savonlinna, jotka molemmat valmistuivat Varkauden telakalta 1904.
Vastaus
Laivasta Savonlinna on olemassa melko seikkaperäinen kuvaus, erillinen 40-sivuinen kirjanen:
Grönhagen, Juhani
S/S Savonlinna : Saimaa-Express. Julk. Savonlinnan maakuntamuseo – Saimaa-museo, 1990. ISBN 951-95391-1-5.
Laivasta Leppävirta II ei löytynyt niin tarkkaa kuvausta, mutta kuitenkin laiva mainitaan sivuilla 260-262 (valokuva s. 261) teoksessa:
Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta maailman merillä ja kotivesillä
/ toim. Erkki Riimala. Julk. Suomen Höyrypursiseura 1983. ISBN 951-99517-8-4.
Savonlinna on purjehtinut jo 20. toukokuuta 1904 (S/S Savonlinna, s. 3), sen sijaan Leppävirta II ei ehtinyt valmistua keväällä 1904.
Varkauden kaupunginkirjaston kokoelmassa on kaksi kirjaa, joissa ei näitä kahta laivaa mainita, mutta kirjojen lähdeluetteloissa mainitaan hyödyllisiä tutkimuskohteita. Kirjat ovat:
1) Reijo Valta: Laudamiehestä Hietaseen : Paul Wahl & Co:n laivasto ja sen toiminta 1830-luvulta vuoteen 1909. Osuuskunta Jyväs-Ainola, 2000. ISBN 952-5353-00-1. (1. painos 1997.)
2) Martti Myllylä: Albert Krank : varkautelainen laivanrakentaja. Suomen Höyrypursiseura r.y. 1990.
Laivojen historiaan liittyvää lähdemateriaalia voisi olla Jyväskylän maakunta-arkistossa, jossa on Paul Wahl & Co:n arkisto, ja Elinkeinoelämän keskusarkistossa (ELKA) Mikkelissä.
Kommentoi vastausta