Otsikko
Haluaisin tietoa kirjailijasta: Jerzy Lec, Stanislaw

Kysytty

Haluaisin tietoa kirjailijasta: Jerzy Lec, Stanislaw

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Stanislaw Jerzy Lec oli puolalainen runoilija ja satiirikko. Hän syntyi v. 1909 ja kuoli v. 1966.
Häneltä on suomennettu aforismikokoelma: Vastakarvaan, johon on esipuheen kirjoittanut Erkka Lehtola.
Esipuheessa on tietoa Jerzy Lecin elämästä. Myös Erkka Lehtolan Puolasta kertovassa kirjassa Revitty lippu, s. 36-, on kerrottu hänestä. Henkilötiedot ja teosluettelon löysin saksankielisestä kirjailijaluettelosta Kindlers neues Literatur Lexikon. Teosluettelo löytyy myös Vastakarvaan-kirjan alkusivuilta.
Internetistä löytyi artikkeli runoilijasta sivulta: http://kultti.cultnet.fi/jutut/2000-43-taite.htm . Artikkelin lopussa on mainittu sivuja, joista Lecin aforismeja löytyy puolaksi ja englanniksi. Vastakarvaan-kokoelman lisäksi suomennettuja aforismeja on julkaistu Parnasso-lehdessä 1996:4, s.385-390.
Jos mainittuja kirjoja ei löydy kirjastostasi, niitä voi tilata kaukolainaksi.