Otsikko
Haluaisin tietoa Agricolan kirkon historiasta ja siitä, millainen rooli kirkkorakennuksella oli siihen aikaan, kun Agricolan kirkko rakennettiin (1935).

Kysytty

Haluaisin tietoa Agricolan kirkon historiasta ja siitä, millainen rooli kirkkorakennuksella oli siihen aikaan, kun Agricolan kirkko rakennettiin (1935).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikael Agricolan kirkko rakennettiin vuosina 1933-1935. Kirkko on Lars Sonckin suunnittelema, ja se edustaa kansallisromanttista tyylisuuntaa. Agricolan kirkon yhteyteen rakennettiin varta vasten tilat monipuoliselle seurakuntatyölle. Kryptan tiloista saatiin sodan jälkeen tilapäisasuntoja, joita käytettiin pitkään mm. miesten yömajana.

Agricolan kirkon vaiheista voi lukea esim. seuraavista lähteistä:
- Agricolan kirkko 1935-1985
- Agricolan seurakunnan toiminta vv 1968-1975
- Uudenmaan läänin kirkot
- Helsingin kaupungin historia, III: 1, s. 216 ja seurakuntaelämästä etenkin V:2 s. 12-
- Ollila-Toppari: Puhvelista punatulkkuun, s. 344

Mikael Agricolan kirkkopiiristä kannattanee kysellä seurakuntahistorioita, jotka kyllä löytyvät Helsingin yliopiston kirjastostakin. Muut teokset löytyvät kaupunginkirjaston toimipisteistä.