Haluaisin tietää, onko olemassa nuottia erääseen kappaleeseen, joka oli tv-sarjan loppumusiikkina. Yle esitti tammikuussa kanadalaisen tv-sarjan nimeltä…

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää, onko olemassa nuottia erääseen kappaleeseen, joka oli tv-sarjan loppumusiikkina. Yle esitti tammikuussa kanadalaisen tv-sarjan nimeltä Emilien tytär. Sarjan alkuperäinen nimi on Blanche. Sarjassa oli 11 osaa. Musiikin tv-sarjaan on tehnyt kanadalainen säveltäjä Richard Grégoire. Sarjan 10. osassa soi surumielinen valssi sekä ohjelman keskellä että loppumusiikkina. Tämä valssi soiettiin pianolla. Kappaleen nimeä en tiedä. Onko mitään keinoa saada kappaleen nimeä selville, ja ennen kaikkea onko kappaletta saatavilla nuottina jostakin päin maailmaa? Kanadasta kenties?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netin tietolähteiden perusteella vaikuttaa siltä, että kaikki sarjan musiikki on Richard Grégoiren käsialaa. On silti mahdollista, että tuossa jaksossa 10 on soinut jokin klassinen valssi - vaikkapa Chopin - varsinaisen sarjaan sävelletyn musiikin lisäksi. Valitettavasti ei netistä tuntunut löytyvän sarjasta muita kuin ensimmäinen jakso, joten en pystynyt kuuntelemallakaan sulkemaan pois tätä mahdollisuutta. Jos nimittäin tämä valssi olisikin jokin "tunnettu" tapaus, nuotit siihen voisivat löytyä helpostikin.

Kanadalainen Grégoire näkyy tehneen paljon elokuva- ja televisiosarjamusiikkia, mutta ainakaan pikaisella etsimisellä en törmännyt näistä sarjoista tehtyihin nuottivihkoihin. Televisiosarjat eivät muutamaa maailmanhittiä lukuun ottamatta ole muutenkaan yleisiä nuottipuolella ja jos jostain jotain julkaistaan, todennäköisimmin vain tunnusmelodia jossain kokoelmassa. Amazon-verkkokaupan Kanadan toimipiste ei antanut yhtään nuottiosumaa säveltäjän nimellä. Sen perusteella arvelisin, ettei tämän minisarjan musiikkia välttämättä ole koskaan nuottina julkaistukaan.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto