Haluaisin tietää nimien Aaron ja Ilari merkitykset, mistä ovat peräisin sekä nimipäivät?

Kysytty

Hei!
Haluaisin tietää nimien Aaron ja Ilari merkitykset, mistä ovat peräisin sekä nimipäivät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aaron on alkujaan hepreankielinen nimi, jonka lähtökohta lienee muinaisegyptistä saatu sana aharon. Tämä tarkoittaa vuorta tai vuorella asuvaa. Toisen tulkinnan mukaan nimi merkitsee valaistua.

Ilaria on kysytty tällä palstalla ennenkin. Nimi on karjalainen versio ortodoksisen kirkon pyhittäjän Ilarionin nimestä. Kantanimi on latinan Hilarius, joka tulee sanasta hilaris ja tarkoittaa hyväntuulista ja reipasta.
(Lähde: Lempiäinen: Suuri etunimikirja).

Aaronin nimipäivä on 1.7. ja Ilarin 13.7. (Lähde: Almanakka 2017).