Haluaisin tietää, milloin Kallion kirkkon torniin saatiin kello tai kellot? Kirjoitan isäni elämän kertaa ja minulta puuttuu tieto, milloin hän oli…

Kysytty

Haluaisin tietää, milloin Kallion kirkkon torniin saatiin kello tai kellot? Kirjoitan isäni elämän kertaa ja minulta puuttuu tieto, milloin hän oli parturiopissa Helsingissä. Hän on sanonut olleensa Helsingissä silloin kun kelloa laitettiin torniin. Onko myös mahdolliista saada tietää, mikä parturikoulu silloin Helsingissä oli ja onko siitä olemassa mitään tietoa??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kallion kirkko kelloineen on vihitty käyttöön 1.9.1912. Alusta asti kirkon tornissa on ollut seitsemän valurautaista kelloa. Kallion kirkon historiasta kertova Tälle Kalliolle - Kallion kirkon 100 - kirja  kertoo, että kellot saapuivat Kallioon 29.3.1912, joten ne on asetettu paikalleen keväällä tai kesällä 1912.

Täsmällisen päivämäärän selvittämisessä apua voi olla esimerkiksi Kansalliskirjaston digitaalisesta lehtiarkistosta, jossa vuoden 1912 lehdet ovat vapaasti luettavissa ja niistä voi etsiä tietoa sanahaun avulla. Käyttämällä hakusanana esimerkiksi sanaa "Kallion kirkon kellot" Työmies-lehti kertoo 30.3.1912, että kirkon kellot ovat saapuneet ja että laitetaan lähiaikoina paikalleen. Elokuussa esimerkiksi Kotimaa-lehti kertoo sävellyksestä, joka kelloille on sävelletty kirkon kelloja ajatellen. Uutiset antavat ymmärtää, että kellot ovat jo paikoillaan.

Parturikoulu asian selvittäminen voi olla hankalampaa- Digitaalisesta lehtiarkistosta selviää, että ainakin Kaivokatu 11 on toiminut parturikoulu, ilmeisesti parturinliikkeen yhteydessä. Koulu on ollut olemassa ainakin vuonna 1920 ja sen jälkeisinä vuosina. Esimerkiksi Suomen sosialidemokraatti 20.1.1920 kertoo, että kouluun otetaan lisää poikaoppilaita. Sama lehti kertoo vuonna 23.11.1925 suunnitelmista ottaa parturikoulu kaupungin haltuun. Jutun lopussa todetaan, että koulu olisi toiminut seitsemän vuotta, joten silloin kyseessä ei ilmeisesti ollut isäsi käymä koulu. Kaupungissa on voinut tietysti olla useita parturikouluja tai isäsi on ollut jonkun yksittäisen parturin opissa, ikään kuin oppipoikana. Lehtiarkistosta saattaa löytyä hakemalla myös lisätietoja. Parturikoulujen osoitteita voi löytyä myös esimerkiksi puhelinluetteloista. Helsingin seudun vanhat puhelinluettelot ovat luettavissa Pasilan kirjastossa (varastossa). Lisäapua etsintään saattaisi saada myös Helsingin kaupunginarkistosta. Heillä voi olla tietoja helsinkiläisistä yrityksistä ja oppilaitoksista.

Lähteitä:

Nurminen, Veli : Kallion kirkko. Kirjaneliö, 1977
Tälle Kalliolle . Kallion kirkon 100 vuotta. Kallion seurakunta, 2010

Digitaalinen lehtiarkisto:https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/search

Helsingin kaupunginarkisto https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/tietoa-helsingista/kaupunginarkiston-palvelut/kaupunginarkiston_asiakaspalvelu/