Hallussani on nuotit ,joka on Carl Maria von Weberin säveltämä klarinetille ja pianolle.Nimenä on ainoastaan Johdanto,teema ja muunnelmat.Teos on nimetty…

Kysytty

Hallussani on nuotit ,joka on Carl Maria von Weberin säveltämä klarinetille ja pianolle.Nimenä on ainoastaan Johdanto,teema ja muunnelmat.Teos on nimetty Heinrich Bärmannille v.1815.
Yritän löytää ko. teoksen levytystä,mutta ongelma on siinä ettei internetistä löydy Weberin teosluettelosta em. sävellystä.
Näinollen musiikkikaupat eivät osaa myöskään etsiä em kappaletta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Weber sävelsi mestarillisten oopperoiden (erityisesti Taika-ampuja) ohella paljon klarinetille sävellettyä musiikkia. Näistä useat oli tarkoitettu mestariklarinetisti Heinrich Bärmanin esitettäviksi. Nuotissa oleva vuosiluku ja omistus viittavat vuonna 1815 sävellettyyn B-duuri klarinettikvintettoon, jonka opusnumero on 34. Sävellyksen teema/variaatiot-rakenne viittaa kuitenkin toisaalle.

Etsimäsi sävellys onkin todennäköisesti "Introduktion, thema und variationen". Sävellys on alunperin merkitty Weberin tekemäksi, mutta myöhempi tutkimus on osoittanut kappaleen säveltäjäksi Joseph Küffnerin (1776-1856). Sävellyksen nuotit ja mahdolliset levytykset ovat kuitenkin yleensä julkaistu Weberin nimissä.

Bote & Bock on julkaissut sävellyksen nuotit. Teeman variaatioita sävellyksesä on kuusi. Sävellys on alunperin tehty klarinetille ja jousikvartetolla, mutta siitä on olemassa myös sovitus pianolle ja klarinetille. Sävellajina on kuitenkin tiedoistasi poiketen B-duuri, joka on klarinetille sävellettyjen teosten yleisin sävellaji.

Sävellyksen nuotit löytyvät suomalaisista kirjastoista. Nimeketiedot ovat seuraavassa:

Tekijä: Weber, Carl Maria von
Nimeke: Introduktion, Thema und Variationen [Nuottijulkaisu]: für Klarinette und Klavier / Carl Maria v. Weber ; bearbeitet, herausgegeben und Weber zugeschrieben con Leonard Kohl
Julkaistu: Berlin : Bote & Bock , c1962
Ulkoasu: 1 partituuri ((10 s.)) + 1 stemma
Soitinnus: Klarinetti, piano
Aineisto: nuottijulkaisu
Tuotetunnus: Bote & Bock B&B21788

Levytyksiä sävellyksestä oli hankala löytää, mutta Espoon kaupunginkirjastoston kokoelmista löytyy klarinetisti Sabine Meyerin ja Philharmonia Quartetin klarinettikvartetti-versio sävellyksestä. Amazon-nettikaupan tietokannan kautta voit kuunnella näytteitä kyseisestä levystä: http://www.amazon.com/Mozart-Clarinet-Quintet-Introduction-Variations/d…

Jos sävellys vaikuttaa oikealta, voit kaukolainata sen omaan kotikirjastoosi. Kaukolainapyyntö on tehtävä omassa kirjastossa. Teoksesta on olemassa Amazonin mukaan myös muita levytyksiä, mutta niitä en löytänyt kirjastojen kokoelmista. Kaikki löytämäni levytykset ovat klarinetti+jousikvartetti versioita.

Tietoa sävellyksestä: http://test.woodwind.org/Databases/Composers/Titles/005775.html

Weberin teosluetteloita:

http://imslp.org/wiki/List_of_compositions_by_Carl_Maria_von_Weber
http://www.weber-gesamtausgabe.de/index.php?id=10