Otsikko
Etunimet Tiina ja etunimet Maria

Kysytty

Etunimet Tiina ja etunimet Maria

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi. Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan Tiina nimi on lyhentymä Kristiinasta ja yhtenä

tämän rinnakkaisnimistä. Tiinan nimipäivä on 24.7. Lisäksi Tiinaa on käytetty kutsumamuotona myös Albertiinasta ja

Justiinasta. Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Tiinan Kristiinaan. Nimen englantilainen muoto Tina on lyhentymä nimestä Christina tai Martina.

Tiina -nimisiä naisia on yli 30 000 Suomessa ja eniten heitä on tilastojen mukaan syntynyt 1960-70-luvuilla (yli 17 780). Nämä tilastotiedot ovat osoitteesta: https://nimikirja.fi/Tiina.

Suuren etunimikirjan mukaan Maria on länsimaissa yleinen kristillinen naisen nimi. Maria eli Mirjam on heprealais-aramealainen nimi, jonka taustalla saattaa olla kapinallista tai katkeraa tarkoittava sana. Toisen teorian mukaan se on lähtöisin muinaisen Egyptin nimestä Mery, joka tarkoittaa rakastettua. Jeesuksen äiti oli Maria nimeltään, ja se on nostanut nimen yleiseksi ja halutuksi naisten nimeksi. Nimen muunnoksia ovat esimerkiksi ranskan Marie ja englannin Mary. Suomessa Marian nimipäivä on 2.7. Suomessa on yli 373 350 Maria nimistä naista. Eniten (yli 81 100) Maria nimisiä on syntynyt 1900-1920-luvuilla. Nämä tilastotiedot ovat osoitteesta: https://nimikirja.fi/Maria.

Yst. terv.

Virpi Naumanen