Otsikko
Etsin viimeisimpiä tutkimuksia / artikkeleita aiheesta työmotivaatio. Mikän olisi helpoin tapa päästä tähän tietoon käsiksi?

Kysytty

Etsin viimeisimpiä tutkimuksia / artikkeleita aiheesta työmotivaatio. Mikän olisi helpoin tapa päästä tähän tietoon käsiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työmotivaatio on laaja aihe, jota voi lähestyä useasta näkökulmasta. Siispä aiheen rajaus on tarpeen.
Kuinka syvälle haluat aiheessa mennä? Haluatko väitöskirjatasoisia tutkimuksia vai riittävätkö opinnäytteinä tehdyt case-tutkimukset? Haluatko luettavaksesi vain tieteellisissä julkaisuissa ilmestyneitä artikkeleita vai kelpaavatko myös aikakauslehdissä ilmestyneet jutut? Entä kiinnostaako erityisesti jonkin tietyn alan työntekijöiden työmotivaatio?

Aluksi kannattaa katsoa korkeakoulukirjastojen yhteistietokannasta Lindasta, millaista materiaalia aiheesta on tarjolla. Mene osoitteeseen http://linda.linneanet.fi/F/LUXAI31USKDBG4EBKL5XRU2F4L545L5JQK9GAK4UYBC… ja kirjoita asiasana-kohtaan sana työmotivaatio. Hakuruudun alla on kohta ”Haun rajaus”, jossa voit rajata hakua esim. julkaisujen ilmestymisvuoden perusteella.

Uusimmista tutkimuksista löytyy esim. tällaisia:

- Sisäisestä yrittäjyydestä työmotivaatiota : case Keskimaa osk:n Rosso-ravintolat. Valonen, Katja. Jyväskylä, 2011. (Opinnäyte)

- Henkilöstön motivointi ja osaamisen kehittäminen valtion palkkausjärjestelmässä : tapaustutkimus; kohdeorganisaationa Vanhan Vaasan sairaala. Tiitinen, Katja. Vaasa, 2010. (Opinnäyte)

- Sallan terveyskeskuksen vuodeosaston hoitohenkilökunnan työmotivaatio. Heikkurinen, Minna. Rovaniemi, 2010. (Opinnäyte)

- Organizational death and employee motivation : investigating a plant closure in a multi-plant organization. Häsänen, Lars. Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2010. (Väitöskirja)

- Work engagement : a handbook of essential theory and research / edited by Arnold B. Bakker and Michael P. Leiter. Bakker, Arnold B. Hove : Psychology Press, 2010.

- Social recognition and employees organizational support : the impact of social recognition on organizational commitment, intent to stay, service effort, and service improvements in an Icelandic service setting. Bjarnason, Tómas. Göteborg : Department of Sociology, Göteborg University, 2009. (Väitöskirja)

- Palkitseminen ja työmotivaatio : sisäisten motivaatiotekijöiden ja ulkoisten palkkioiden vaikutus työmotivaatioon. Peura, Miika. Turku, 2009. (Opinnäyte)

- Ikääntyvien työntekijöiden työmotivaatio : tapaustutkimus ikääntymisen vaikutuksista työmotivaatioon ikääntyvien työntekijöiden kokemina. Palkeinen, Johanna. Jyväskylä, 2010. (Opinnäyte)

Artikkeleita voi etsiä erillisistä artikkelitietokannoista, esim. Aleksi-tietokannasta, jota voi käyttää kirjaston tietokoneilla. Työmotivaatiota käsitteleviä artikkeleita löytyy esim. tällaisia:

- Heinonen, Sirkka: Hidas elämä ja tulevaisuuden työ - paradoksi vai potentiaali? teoksessa: Futura 29(2010): 1, 77-85, 120. 2010

- Himmelä, Herkko: Nuorisotyössä jaksetaan hyvin - vai jaksetaanko? julkaisussa: Nuorisotyö 64(2010): 4, 11-13. 2010

- Haho, Annu: Työ ilon lähteenä. julkaisussa: Sairaanhoitaja 83(2010): 9, 40-41. 2010

- Hämäläinen, Tommi-Tapio: Ihmisläheiset arvot vetoavat edelleen : vaikka nykyajan hoitaja karttaa kutsumus-sanaa. julkaisussa: SuPer 57(2010): 9, 3, 11, 40-43. 2010

- Turunen, Teemu: Nuorten palkansaajien työorientaatiot Suomessa : tutkimus 18-29-vuotiaiden suomalaisten palkansaajien työkeskeisyyttä lisäävistä yksilöllisistä taustatekijöistä. julkaisussa: Janus 17(2009): 1, 4-19, 78. 2009

- Ängeslevä, Minna: Pelko syö työn ilon. julkaisussa: Opettaja 103(2009): 4, 18-21. 2009

- Huttunen, Anne: Sairaanhoitajien työmotivaatio ja siihen yhteydessä olevat tekijät. julkaisussa: Tutkiva hoitotyö 7(2009): 2, 21-27. 2009

- Nygård, Mikael: Viljan till fortsatt arbete och pensionering bland äldre österbottniska arbetstagare. julkaisussa: Gerontologia 22(2008): 3, 140-155, 186. 2008

- Ängeslevä, Minna: Hyvä työmotivaatio, kovat työpaineet : työolotutkimus nostaa esiin korkeakouluopettajien stressin ja työilmapiiriongelmat. julkaisussa: Opettaja 101(2008): 17, 22-24. 2008

- Kanste, Outi: Johtajuuden yhteys henkilöstön työhön sitoutumiseen ja haluun pysyä työssä. julkaisussa: Tutkiva hoitotyö 6(2008): 3, 18-23. 2008

Opinnäytetöitä ja väitöskirjoja ei välttämättä löydy oman kirjastomme kokoelmista. Niitä voi kuitenkin tilata kaukolainaksi hintaan 6 € / kirja. Myös artikkelikopiota saa tilattua kaukopalvelun kautta.
Ota yhteyttä kirjastoon, jos haluat apua tiedonhaussa tai jos haluat tiedustella aineiston saatavuutta!