Etsin tietoja Varjakan saaren sahan ajoilta. Sahan toiminta päättyi 1929.

Kysytty

Etsin tietoja Varjakan saaren sahan ajoilta. Sahan toiminta päättyi 1929.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varjakan alueen historiasta löytyy muutamia kirjoja:
- Kuvia Varjakasta
- Hirviniemi, Helena: Oulunsalon Varjakka: rakennushistoria, käyttö ja kunnostus
- Kantonen, Timo : Satakunta sahaa Suomessa : kulttuurihistoriallisesti merkittäviä saharakennuksia ja -ympäristöjä = Inventering av kulturhistoriska sågverk och -miljöer i Finland
- Varjakansaaren saha 1898-1929
Kirjat ovat kaikki Oulun maakuntakirjaston kokoelmissa.

Kuvia Varjakan sahasta löytyy ainakin tältä sivulta:
http://www.studiovpulkkinen.net/varjakka.html
Pieni sahan historia on tällä sivulla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Varjakan_saha

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minulla olisi jotain tietoa alkuajoilta. Siihen liittyy myös Paavolan saha pudasjärvellä.
Minun Iso isän isä ja veljet sekä Iso isä olivat sahalla töissä.
Iso isä oli korkeasaaren sahalla sahan hoitajana.
Ramperin suku pala pohjoissuomen sahahistoria on tarina joka on julkaistu Ouluyhtiön henkilökunta lehdessä " Hakkeita "