Etsin ryhmäanalyytisesta ryhmäterapiasta

Kysytty

Etsin ryhmäanalyytisesta ryhmäterapiasta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisistä kirjastoista löytyy kovin vähän materiaalia ryhmäanalyyttisestä ryhmäterapiasta, mutta ryhmäanalyyttistä ryhmäterapiaa koskevia kirjoja (S. H. Foulkesin kirjoja)löytyy yliopistokirjastoista. Voit tarkistaa kirjojen saatavuuden Linda-tietokannasta esim. yleisissä kirjastoissa. Internetistä löytyy tieto Journal of Group Analytic Psychotherapy -nimisen lehden olemassaolosta, mutta lehteä ei ole tilattu kirjastoihin, eikä sen artikkeleita löydy artikkelitietokannoistakaan. Group Analysis -lehti sen sijaan löytynee yliopistokirjastoista.

Yleisistä kirjastoista löytyy ryhmäpsykoterapiasta kertovia peruskirjoja mm. Ryhmäpsykoterapian perusteet ja Heimo Salmisen Ryhmäanalyysin perusteet. Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa osoitteessa http://www.libplussa.fi/cgi-bin/plussa?lib=H&sivu=pikahaku

Tämän vuoden Fysioterapia-lehden ensimmäisessä numerossa on Tarja Miikkulaisen artikkeli "Ryhmähoito tehoaa työuupumukseen". Siitä käy ilmi, että Helsingin yliopiston psykologian laitos ja Medivireen työterveyspalvelu ovat tutkineet työuupumusta vertaamalla ryhmäanalyyttistä ja toiminnallista ryhmähoitomenetel-mää toisiinsa. Tutkimuksesta on vuodenvaihteessa valmistumassa raportti. Yliopiston puolelta tutkimusta on johtanut Petri Näätänen.

Psykologi Liisa Martikaisen lyhyehkö haastattelu "Ryhmäpsykoterapialla tiivistä hoitoa myös julkisella sektorilla" löytyy Psykologi-lehdestä nro 7 vuodelta 1999.