Otsikko
Etsin korkealaatuista, filosofista kaunokirjallisuutta, jossa keskeisenä teemana on hitaus, pysähtyneisyys tai sinnepäin - ja nämä siis positiivisina arvoina.

Kysytty

Etsin korkealaatuista, filosofista kaunokirjallisuutta, jossa keskeisenä teemana on hitaus, pysähtyneisyys tai sinnepäin - ja nämä siis positiivisina arvoina.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakusanoina voi käyttää hitaus, joutilaisuus ja laiskuus. Tässä muutamia ehdotuksia: Jerome: Joutilaita mietteitä, Jerome: Kolme miestä veneessä, Kenko: Joutilaan mietteitä, Kundera: Kiireettömyys, Kilpi: Alastalon salissa, Kilpi: Pitäjän pienimpiä, Gontsarov: Oblomov, Huovinen: Havukka-ahon ajettelija, Nadolny: Hitauden ylistys, Thoreau: Elämää metsässä, Thoreau: Kävelemisen taito, Stevenson: Kävelyretkistä, Sleptsov: Ensimmäinen oppitunti, Tsehov: Joutilaisuudessa (novelli teoksessa Ensirakastaja). Lisäksi kirjassa Matkaopas joutilaisuuteen: laiskan kirjallisuuden antologia on runsaasti otteita joutilaisuutta ylistävistä maailmankirjallisuuden klassikoista.