Otsikko
Etsin imuruoppauskoneen toiminnasta kertovaa tietokirjaa.

Kysytty

Etsin imuruoppauskoneen toiminnasta kertovaa tietokirjaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paavo Sarkkinen on kirjoittanut teoksen "Ruoppaustyöt" (Rakennusalan kustantajat 2003), jossa käsitellään Suomessa tehtyjen ruoppaustöiden historiaa ja esitellään jonkin verran erilaisia ruoppauskoneita. Imuruoppausta käsitellään myös Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen julkaisussa "Kymijoen pilaantuneiden sedimenttien koeruoppaus Myllykoskella 2001" (Alueelliset ympäristöjulkaisut 286).
Tekniikan kirja 2 (WSOY 1964) sisältää tietoa ruoppauskoneiden toiminnasta ja tekniikasta. Tietoa löytyy kirjan ensimmäisestä osiosta Rakennustekniikka (luvuista Rakennuskoneet ja Sataman- ja väylänrakennus). Nämä kolme julkaisua löytyvät Lahden kaupunginkirjaston pääkirjastosta.

VTT eli valtion teknillinen tutkimuskeskus on myös julkaissut ruoppausta käsitteleviä tutkimuksia, jotka löytyvät VTT:n nettisivuilta osoitteesta www.vtt.fi (->julkaisut ->julkaisuhaku -> haku sanalla ruoppaus tai dredging.) Esimerkiksi seuraavissa julkaisuissa käsitellään imuruoppausta:

Ruoppaus- ja läjitystekniikoiden valinta maalajien ominaisuuksien ja ympäristövaikutuksien perusteella
http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/1997/T1853.pdf
Riipi, Timo
1997. VTT, Espoo. 66 s. + liitt. 40 s.
VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes : 1853

Saastuneiden sedimenttien käsittelymahdollisuudet Kymijoessa ja kenttäkokeiden suunnittelu
Laasonen, Juha
2000. VTT Valmistustekniikka, Espoo. 115 s. + liitt. 4 s.
VTT Julkaisuja - Publikationer : 843
ISBN 951-38-5022-6; 951-38-5025-0
http://www.vtt.fi/inf/pdf/julkaisut/2000/J843.pdf

Lisäksi ruoppauksesta on kirjoitettu artikkeleita erilaisiin ammatti- ja aikakauslehtiin, joita voitte halutessanne mennä tutkiskelemaan lähimpään kirjastoonne. Artikkeleita voi hakea Aleksi-artikkelitietokannasta, jota voi käyttää vain kirjaston koneilta.